تصویر سازی ذهنی مهم ترین گام برای رسیدن به هدف

تصویر سازی ذهنی و تجسم ذهنی برای رسیدن به هدف هایتانفن نهان-تصویرسازی ذهنی

با تصویر سازی های مناسب و استفاده از مقالات معتبر دراین خصوص به راحتی می توانید تصویر سازی را تمرین کنید و شاهد معجزات آن باشید. از تصویرسازی ذهنی به راحتی می توانید به اهداف و نتایج دلخواه خود برسید و در تمام طول ندگی خود از آن بهره مند شوید. در ذهن خود اتاق ساکتی بسازید و در آن خلوت کنید. خانه‌ی آرامی که شما را از ناراحتی ها و استرس ها نجات دهد. این اتاق را با هر چه به نظرتان با‌صفا و آرام‌بخش می رسد، تزیین کنید. دیوارهایش را به رنگ مورد علاقه‌ی خود بزنید. سعی کنید از رنگ‌های آبی، سفید و سبز استفاده نمایید. هر چه را دوست ندارید، از اتاقتان بردارید. با اثاثیه‌ی ساده ای آن را بیارایید. سادگی، سکوت و زیبایی را فراموش نکنید. از پنجره ی کوچک اتاق که نگاه می‌کنید، ساحل زیبایی پیداست. امواج خروشان دریا بر ساحل می‌کوبد و محو می‌شود‌؛ امّا صدایي به گوش نمی‌رسد. چه اتاق ساکتی دارید. به تمام جزییات این اتاق فکر کنید. در هر فرصتی که پیدا می‌کنید، به اتاق خود پناه ببرید. هر‌ گاه احساس خستگی یا دلشوره کردید، به آن اتاق بروید.

فن نهان تصویر سازی

هر روز چند دقیقه در خیال ببینید که از پلّه‌ها به سوی اتاق بالا می‌روید. به خود بگویید: «از پلّه ها بالا می‌روم. اکنون در را باز می‌کنم. اکنون در اتاق می‌نشینم. حالا به آرامش می‌رسم». هیچ نگرانی ندارید. ناراحتی‌ها را پشت در اتاق گذاشته‌اید. فقط آرام باشید.

فن نهان - تصویر سازی ذهنی

قبل از پرداختن به یک مسأله‌ی جدید، چند دقیقه به اتاق ساکت ذهنی رفته تا خود را برای موقعیّت جدید آماده کنید؛ چون انتقال احساس، حادثه آفرین است؛ مثلاً فردی که در شرکت مسئولیّت زیادی دارد، در خانه تند‌خویی می‌کند؛ زیرا نگرانی‌های روزانه را با خود به خانه می‌برد.

تصویر ذهنی و شکست: آدم‌ها معمولاً در برخورد با شكست، به احساساتي نظير پوچي، ناكامي و رنج دچار مي‌شوند. هر يك از اين احساسات كه از شكست نشأت مي‌گيرند، ممكن است اشتباهاً به عنوان راه‌حل انتخاب شوند؛ در حالي كه بهترين راه‌حل اين است كه: با تصویر ذهنی مثبت از خود و توانایی‌هایتان، اقدام مثبتی در جهت اصلاح شکست انجام دهید.                              

و اين جمله‌ی آنتوني رابينز را براي هميشه به خاطر بسپاريدكه: «مشكلات افراد موفّق كم‌تر از افراد شكست‌خورده نيست. تنها يك دسته از مردم هستند كه هيچ مشكلي ندارند؛ آن‌ها در گورستان خوابيده‌اند».

و نيز بدانيد كه: «الوارهاي خوب، آسان به دست نمي‌آيند، درختان ضخيم، طوفان هاي سخت‌تري را از سر گذرانده‌اند.»

فن نهان- تصویر سازی مثبت

 تصویر ذهنی و مقابله با بحران: برای خوب ظاهر شدن در بحران، از تمرین بدون فشار استفاده کنید. (زیرا فشار، یادگیری و نيز ياد‌آوري را کم می‌کند.)

این تمرین با عنوان سایه‌زنی دو نتیجه دارد:

 تصویر ذهنی عمل و موقعیّت درست در ذهن ترسیم می‌شود

 خاطره‌ی تصویر ذهنی موفّق، منجر به انجام بهتر کار می‌شود

استفاده از تمرین سایه‌زنی، کاربردهای دیگری نیز در زندگی دارد؛

 مثلاً وقتی مورد انتقاد یا اعتراض قرار می‌گیرید، در آن لحظه هر چه سعی کنید، پاسخی برای آن نمی‌یابید؛ امّا همین که آن فرد می‌رود، تازه متوجّه می‌شوید که چه راحت می‌توانستید جوابش را بدهید و با دلیل، اعتراض او را رد کنید. علّت این امر، تنش بیش از اندازه در آن لحظه و نگرانی برای نتیجه است.

فرض کنید فروشنده‌ای برای پاسخ‌گویی به انتقاد یکی از مشتریانش بخواهد از تمرین سایه‌زنی استفاده کند. بهتر است او بدين صورت عمل كند: ابتدا در ذهن خود انواع اعتراضات احتمالی مشتری را پیش‌بینی کرده و به هر کدام با صدای بلند جواب دهد. سپس به صورت تمرین با یک مشتری واقعی در ذهن صحبت کند.

یک بوکسور به نام جیمی تونی قبل از مواجهه با حریف، بیش از صد بار با او در اتاق خود نبرد کرد. آن قدر مسابقات او را نگاه کرده بود که با تک تک حرکات او آشنا شده بود. او در خیال با او نبرد می‌کرد و در مقابل هر حرکت او عکس‌العمل مناسب را انجام می‌داد.فن نهان- تصویر سازی ذهنی

به هر حال، در زمان بحران این نکات را در نظر بگیرید: باید واکنش تهاجمی داشته باشید : مثلاً به جای جمله‌ی «امیدوارم اتّفاقی نیفتد» به خود بگویید: «هر اتّفاقی هم که بیفتد، از عهده‌اش بر می‌آیم».

يك فيلسوف آلماني مي‌گويد: «كسي كه چرايي براي زندگي كردن داشته باشد، با هر چگونه‌اي خواهد ساخت».

 

 از تصوير‌سازي مثبت استفاده كنيد : برخی در موقع بحران، از میان تمام اتّفاق‌هایی که ممکن است بیفتد، بدترین را انتخاب می‌کنند؛ یعنی از تصوّر و خیال به ضرر خود استفاده می‌کنند؛ در حالی که در این شرایط بهتر است به خود بقبولانید که آن قدرها هم مصیبت وحشتناکی نیست؛ در این صورت نگرانیتان تا حدّ زیادی مرتفع می‌شود و با تکرار آن، به طور کلّی از بین خواهد رفت. با خود فکر کنید مهم‌تر از همه چیز در این موقعیّت، خود شما هستید.

براي نمونه مي‌توانيد از تمرين ذيل استفاده كنيد : خود را در شرایط شب امتحان یکی از دروس سنگین و با یک استاد سخت‌گیر فرض کنید و از تکنیک بالا که قدرت تصویر ذهنی مثبت را نشان می‌دهد، برای رفع نگرانی استفاده کنید.

 تصویر ذهنی و تجارب گذشته : بخش خاکستری مغز ما شبیه یک نوار ویدیویی است که تجارب و احساسات گذشته ـ اعمّ از شکست و موفّقیّت ـ را ثبت کرده است. هر دو حقیقت دارند؛ ولی انتخاب با خود شماست. اگر روی تجارب خوشایند متمرکز شوید، کارآیی آن تقویت شده و تجارب ناخوشایندتان ضعیف می‌شود و اگر به عكس عمل كنيد، نتيجه‌ی عكس خواهيد گرفت.

احساس برنده بودن به واسطه‌ی موفّقیّت‌های گذشته، اعتماد به نفس، شهامت و امید را در ما زنده می‌کند.

الیوت ـ رئیس دانشگاه هاروارد ـ می‌گوید: «معلّم دانش‌آموز ابتدایی باید آن قدر به او تکلیف بدهد که در حدّ توانایی او باشد و او موفّقیّت را تجربه کند»؛ چون احساس موفّقيّت باعث مي‌شود مکانیزم درون برای موفّقیّت بسيج شود.

پس دیگر حق ندارید با سرزنش والدین، جامعه، تجارب سال‌های گذشته و بی‌عدالتی‌هایی که در حقّ شما شده، موقعیّت امروزتان را توجیه کنید. این‌ها نشان می‌دهد که بر شما چه گذشته؛ ولی این که کجا می‌روید، مسئولیّت خود شماست. می‌توانید این نوار قدیمی را بارها گوش داده، بی عدالتی‌های گذشته را زنده نگه دارید و خود را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید و احساس ناکامی و شکست را در خود به وجود آورده تا بر حال وآینده تان حکومت کند؛ امّا کار دیگری هم می توانید بکنید؛ نوار ذهن خود را عوض کرده، نوار جدیدی به جای آن بگذارید که حاوی موفّقیّت‌های گذشته‌ی‌ شما با تمام جزییات آن و تصاویر دلنشین آن باشد. 

 

 تصویر ذهنی و عمر طولانی : طرز تلقّی حتّی می‌تواند بر روی مکانیزم بدن انسان نیز اثر بگذارد. فرض كنيد فردی در آستانه‌ی پنجاه سالگی، خود را پیر بداند؛ این تصویر ذهنی، مکانیزم خلّاق او را از کار انداخته و ممکن است کارهایی بکند که پیر شدن را جلو بیندازد؛ چه بسا فعّالیّت ذهنی و جسمانی خود را متوقّف کرده و با قطع کامل فعّالیّت‌های بدنی، از انعطاف‌پذیری مفاصل خود کاسته و در اثر عدم ورزش، دچار نقصان ‌شود؛ به علّت احساس پیری، از تمام آرزوهایی که برای آینده داشته، دست کشیده و خود را آدم بی‌ارزش، کم‌اهمّیّت و غیر‌مولّدی به حساب می‌آورد.

با مثالی دیگر، تأثیر تصوير ذهني را در زندگی دو خانم كه همسران خود را از دست داده و به اصطلاح بيوه شده‌اند، بررسي می‌کنیم:

 فردی به خاطر تصویر ذهنی منفی احساس می‌کند زندگی‌اش به پایان رسیده و کسی را ندارد که به خاطرش زندگی کند؛ پس دچار افسردگی و پیری زود‌رس مي‌شود؛

 امّا دیگری به خود می‌گوید: «الآن فرصت انجام تمام کارهایی است که دوست داشتم انجام بدهم؛ ولی فرصت نمی‌کردم». همين تصوير ذهني ساده ولي مثبت باعث ايجاد شادابی و نشاط همراه با امید و عشق به زندگی در وجود او مي‌شود.فن نهان-تصویر سازی ذهنی

 تصویر ذهنی و درمان بیماری‌ها : تحقیقات نشان می‌دهد تصویر ذهنی در التیام سریع‌تر بسیاری از بیماری‌ها مؤثّر بوده است. در این باره می‌توان از تأثیر پلاسبو (داروی کاذب) در درمان بیمارانی نام برد که با تصوّر این که این دارو درمان کننده‌ی آن‌هاست، درمان شدند.

دکتر اویل یک پزشک بازنشسته از بیمارانش می‌خواست به حالت آرمیدگی قرار بگیرند و تجسّم کنند که در حال التیام هستند. مثلاً بیمار سرطانی در حالت آرمیدگی تصوّر کند که سلول‌های مسئول ایمنی بدن به صورت زیاد و قدرتمند در حال نابودی سلول‌های سرطانی هستند که کم و ضعیف مجسّم می‌شوند. البته در این باره، هرچه به جزییات التیام بیش‌تر توجّه شود، تصویر، قدرتمند‌تر و نتیجه‌ی‌ التیام بهتر است.

 تصویر ذهنی ما نسبت به دیگران : گاه شما تصویر ذهنی خوبی نسبت به دیگران ندارید و واکنش آن‌ها را نسبت به خود به منزله‌ی بی‌اعتنایی،کم‌محلّی و… می‌دانید. امّا اگر واکنش نامناسب آن‌ها را به حساب این بگذارید که منظور خاصّی نداشته‌اند و متوجّه نبوده‌اند، دچار ناراحتی، سردرد، اضطراب و استرس نخواهید شد.

تمرین زير برای این که ذهن شما را به ساختن تصاویر مثبت درباره‌ی دیگران عادت دهد، تمرینی مؤثّر است. فرض کنید دوست خود را در خیابان می بینید که از کنار شما می‌گذرد. شما به او سلام می کنید؛ امّا او بی‌تفاوت از کنار شما عبور می کند. چه احساسی پیدا می‌کنید؟ چه تصویری در ذهن شما شکل می‌گیرد؟ اگر تصویر ذهنی شما منفی است، چند تصویر مثبت در ذهن خود برای این کار او بسازید. می‌توانید برای ایجاد این تصاویر در ذهنتان به روابط گذشته‌ی خود توجّه کنید یا در اوّلین فرصت ممکن، با او تماس گرفته و علّت را جویا شوید. به نظر شما آیا راه‌های دیگری وجود دارد که با توجّه به این شرایط، تصویر ذهنی شما را نسبت به این عمل مثبت کند؟درباره این راه کارها بیندیشید و آنها را تصور کنید مطمئن باشید نتیجه آن را خواهید دید.فن نهان-تصویرسازی

 تصویر ذهنی و مادر شدن : دوران بارداری به علّت افزایش وزن و کاهش تحرّکات جسمی و اجتماعی موجب کاهش اعتماد به نفس، انزوای اجتماعی و احساس ناخوشایند نسبت به خود می‌شود؛ امّا خانم‌هایی که با تصویر ذهنی مثبت به این دوران نگاه می‌کنند، مثل آن‌ها که پس از مدّت‌ها در انتظار فرزند هستند و آن‌هایی که به علّت احساس پاک و مقدّس مادری، تمام سختی‌های این دوران را پذیرفته‌اند، آن را به عنوان بهترین دوران زندگی خود ارزیابی می‌کنند.

و امّا در پایان استفان کاوی در کتاب «هفت عادت مردمان مؤثّر» داستانی بدین مضمون نقل می‌کند که: فردی شخصی را در جنگل دید که از ارّه کردن تنه‌ی یک درخت به شدّت خسته شده بود. از او پرسید: چه می‌کنی؟ مرد بی‌حوصله جواب داد: مشغول ارّه کردن درختم. – خیلی خسته به نظر می‌رسی. چند وقته مشغولی؟ – مرد پاسخ داد: بیش از پنج ساعت، خیلی خسته شدم. – چرا پنج دقیقه دست از کار نمی‌کشی و ارّه‌ات را تیز نمی‌کنی تا هم کارت سریع‌تر انجام شود و هم استراحت کنی؟ – مرد گفت: فرصت این کار را ندارم؟ مگر نمی‌بینی چقدر کار دارم؟ آری، شاید ما هم برای تغییری مؤثّر در زندگیمان، فقط به چند دقیقه تأمّل نیاز داریم و کارهای روزانه‌، ما را از توجّه به امور مهم و تأثیر‌گذار بازداشته است. اگر از آدم‌ها بپرسید از زندگی چه می‌خواهند، معمولاً از خوشبختی، سعادت وآرامش به عنوان اصلی‌ترین خواسته‌های خود نام می‌برند. آیا همه‌ی این موارد ارزش چند دقیقه تفکّر را ندارند؟ تفکّر در این که چرا بشر علی‌رغم تلاشی که می‌کند، باز هم از زندگی خود راضی نیست؟ مشکل کجاست؟ چگونه می‌توان به رضایت قلبی رسید؟ این مختصر فرصتی بود برای تفکّر و تأمّل در مسایلی که در زندگی بسیار مهم هستند ولی شاید تا به حال به آن‌ها توجّه نداشته‌اید: تأمّل در این که خوشبختی به نحوه‌ی زندگی و تصوّرات ما بستگی دارد نه به آن‌چه داریم و می‌خواهیم داشته باشیم ،و ديگر آن كه فشار، بحران و شکست برای همه وجود دارد و جزیی از زندگی است؛ امّا نحوه‌ی برخورد و دید ما نسبت به این مسایل است که ما را از یکدیگر متمایز می‌سازد. درباره‌ی تصوير ذهني، توجّه به دو نكته بسيار مهم است: تصویر ذهنی ابزاری است برای ثبت به ضمیر ناخودآگاه؛ ولی با انتخاب و خواست خودمان شکل می‌گیرد. تصویر ذهنی به تنهایی کافی نیست و موجب حرکت نمی‌شود؛ بلکه مکمّل حرکت است. به قاعده‌ی زیر توجّه کنید:

زیر ساخت معرفتی (توکّل و ایمان به خدا) + آگاهی و توجّه به استعدادها + تصویر موفّقیّت در ذهن = تولید در بیرون

در پایان، با توجّه به نقش عظیم تصویر ذهنی در زندگی، این جمله را به خاطر بسپارید.

فن نهان-تصویرسازی

«دانستن کافی نیست؛ باید به دانسته‌های خود عمل کنیم.»

برای ریدن به این امر به این امر به این صفجه سری بزنید.

[gravityform id=”3″ title=”true” description=”true”]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *