9 قانون معجزه گر

 

اگر به معجزه باور دارید حتما این 9 قانون را به کار ببرید:

 

قانون اول

قانون اوّل:

یکی از عوامل اصلی در طرّاحی تصویر ذهنی مثبت و موفّق از خود، انتخاب هدف می‌باشد.
اگر زندگی شما هدفمند باشد، ذهنتان بر اهداف متمرکز مي‌شود؛ لذا براي رسيدن به آن‌ها فعّالیّت كرده و در نهايت موفّق خواهيد شد.
فرض کنید شما با توجّه به توانایی‌ها و استعدادهای خود، تصمیم دارید در آینده مربّی شوید. این هدف در ذهنتان باعث ایجاد یک تصویر خوب نسبت به توانایی هایتان می‌شود؛ چون شما در خودتان توانایی مربّی شدن را دیده‌اید، با يك ذهنیّت مثبت برای رسیدن به هدف خود تلاش كرده و به موفّقیّت دست‌ می‌یابید.

براي آشنايي بيش‌تر با اين قانون، بهتر است تمرين زير را به‌طور كامل انجام دهيد:
این تمرین شامل دو مرحله است که در مرحله‌ی اوّل، اهداف تعیین شده و در مرحله‌ی بعد، با تصویر ذهنی رسیدن به آن را تسهیل می‌کنید:
مرحله‌ی اوّل:
از خود بپرسید: بیش‌ترین توجّه من در زندگی روی چه چیزهایی است؟
  لیستی از اهداف شخصی خود را که در برگیرنده‌ی همه‌ی بخش‌های زندگی شما اعمّ از تحصیلی، خانوادگی، شغلی، مذهبی، اجتماعی و… باشد، تهیّه کنید.
–  اهداف خود را جزیی کنید. برنامه های شما در طول هفته باید منطبق با اهداف شما باشد.
مرحله‌ی دوم:
حال خود را در ده سال آینده و بعد، پنج سال آینده و بعد، یک سال آینده ببینید و دایم آن‌ها را در ذهن خود مجسّم کنید و خود را در حال رسیدن به اهدافتان ببینید و مصمّم شوید که تغییرات متناسب با آن وضعیت را در زندگیتان ایجاد کنید.

قانون دوم

قانون شماره 2:

 تصویر ذهنی ايجاد شده توسّط شما باید منطقی باشد نه ایده‌آل.


اگر تصویر ذهنی كه براي خود مي‌سازيد، ایده‌آل و بدون توجّه به استعدادها، توانایی ها،شرايط و امكانات شما باشد، معلوم است كه به اهدافتان دست نيافته، در نتيجه، احساس ضعف و بی‌اعتمادی به خود و توانایی‌هايتان در شما قوّت مي‌گيرد.
این درست نیست که فردی بدون توجّه به استعدادها و توانایی‌های خود و فقط به صرف این که فلان شغل در جامعه از مقبولیّت بیش‌تری برخوردار است، توقّع داشته باشد به آن شغل دست یابد.
در برخی کشور‌ها از طریق تبلیغات، این گونه به ذهن ها القا‌ می‌کنند که ظاهر جسمانی ایده‌آل برای زنان، ظاهری کمر‌باریک، همچون عروسک باربی است؛ حال فرض کنید فردی بدون در‌نظر‌گرفتن شرایط فیزیکی و ارثی بدن خود، بخواهد از طریق انواع رژیم‌های غذایی و تمرینات ورزشی، به این ظاهر دست‌یابد. معلوم است که به این امر دست‌نیافته و همین امر موجب کاهش اعتماد به نفس، حسّ حقارت و عدم ارزشمندی در او می‌شود.

قانون سوم

قانون شماره3 :

 برای انجام یک عمل به‌صورت موفّقیّت‌آمیز، باید تصویر ذهنی واضحی از عمل درست داشته باشید.

جانی بولا ـ گلف باز مشهور ـ می‌گوید: «اگر بتوانید نتیجه‌ی عالی را تصوّر کرده، ببینید که توپ به آن جایی که شما می‌خواهید، می‌رود و اگر مطمئن باشید به همان جایي که می‌خواهید می‌رود، ذهن نیمه‌هوشیار شما وارد عمل شده، عضلات شما را به‌طور صحیح راهنمایی می‌کند… داشتن تصوير ذهني واضح از اين كه مي‌خواهيد توپ را به كجا بفرستيد و چه كاري انجام دهيد، از آمادگي جسماني مهم‌تر است.»
زنان ومردان موفّق مدّت‌هاست که از تصویر ذهنی برای رسیدن به موفّقیّت استفاده می کنند. ماكسول مالتز مي گويد: «ناپلئون مدّت‌ها قبل از این که به جنگ واقعی برود، خود را در لباس فرمانده تجسّم مي‌کرد و در خیال، نقشه هایی از محلّ جنگ کشیده و درباره‌ی محلّ قرار دادن ادوات جنگی با دقّت زیاد تصمیم می‌گرفت

 

 

قانون چهارم

قانون شماره 4:

  تجارب ناخوشایند گذشته را رها کنید.


اشتباهات، ناکامی‌ها و حتّی حقارت‌ها، قدم های لازم یادگیری بوده‌اند؛ چون یادگیری از طریق آزمایش و خطا صورت می‌گیرد و نباید گمان کنید که با وجود این اشتباهات هرگز به موفّقیّت دست ‌نمی‌یابید.
یک روان‌شناس می گوید: «استعدادها و توانایی‌هایی که شخص هیپنوتیز‌شده از خود نشان می‌دهد، به خاطرتطهیر خاطره از ناکامی‌های گذشته، در حالت خواب می‌باشد.»
شخصی با توجّه به همین جمله و با این استدلال که اگر بتوان در شرایط خواب مصنوعی چنین کاری کرد، چرا نتوان در بیداری با فراموش کردن ناکامی‌های گذشته و این باور که هرگز ناکام نمی‌شوم، به موفّقیّت دست‌یافت؛ در نتیجه مصمّم شد تا این باور را در خود بیازماید و فرض کرد که شخص توانا و پر‌قدرتی است و می تواند از این توانایی‌ها استفاده کند. ظرف یک سال، نوشته‌های او و فروشش چند برابر شد. با تعجّب دید که می‌تواند در مقابل جمع صحبت کند، این در حالی بود که قبلاً نه تنها کم‌ترین استعدادی برای این کار در خودش ندیده بود؛ بلکه به شدّت از این کار بدش می‌آمد.



 

قانون پنجم

 

قانون شماره 5 :

   در انتقال باورها به ذهن، دقّت کنید و فقط باورهای صحیح را به ذهن منتقل کنید.

باورها نقش بسیار مهمّی را در زندگی و سلامتی شما ایفا می‌کنند. به نمونه‌های زیر دقّت کنید:

من آفریده‌ی خدا هستم، معتقدم او هر تصمیمی برایم بگیرد، در راستای رشد من است.

من یک مقصّر گناهکارم و خدا برای مجازات من، این بیماری مهلک را نصیب من کرده است.

 

 

هر یک از جملات بالا چه چیزی را برای شما تداعی می کند؟

 

در حالی که صحیح این است که بگوید: «شکست خوردم؛ امّا دوباره آغاز می‌کنم».

 

 

فرض کنید فردی كه دچار یک شکست تحصیلی شده، این باور را به ذهن خود القاء می‌کند «من فردی شکست‌خورده و ناکام هستم»؛ یعنی به جای این‌که این اشتباه را به عملش نسبت دهد، خود را مقصّر بداند. او با این تفکّر، همه‌ی درها را به روی خود بسته و اشتباه را در خود دایمی می‌کند؛

 

با توجّه به اهمّیّت فوق‌العاده‌ی نقش باور در زندگی و اين كه تمام رفتارها و احساسات آدمي ناشي از باورهاي اوست، بهتر است راهی برای تشخیص باورهای مثبت از باورهای منفی داشته باشیم.

 

سریع ترین راه تشخیص باورهای مثبت از باورهای منفی

مارتين راسمن در كتابش اين راه را پيشنهاد مي كند:

سؤالات زیر را برای هر یک از باور‌های خود مطرح و اگر به سه سؤال یا بیش‌تر جواب مثبت دادید، باور شما صحیح است:
آیا این باور مبتنی بر حقیقت است؟
آیا این باور، از زندگی و سلامتی من حراست می‌کند؟
آیا این باور مرا در رسیدن به هدفم یاری می‌کند؟
آیا این باور به من کمک می‌کند تا به تعارض‌های خود غلبه کنم؟
آیا این باور سببی هست تا آن‌گونه که دوست دارم، احساس کنم؟

حال با توجّه بیش‌تری، فقط باورهایی را به ذهن خود منتقل کنید که صحیح است


قانون ششم

 قانون شماره 6:

 دایماً هدف مطلوب را در ذهن تصوّر کرده، فرض کنید به خواسته‌تان رسیده‌اید.

در اثر تکرار دایم عملی شدن فکرتان و امکان‌پذیر بودن آن، امکان دست‌یابی به هدف برایتان حقیقی‌تر می‌شود؛ پس براي رسيدن به آن بيش‌تر تلاش كرده و حتماً به آن دست‌ مي‌يابيد.


قانون هفتم

 قانون شماره 7 :

   تصویرسازی ذهنی همیشه ساده نیست، آموختن مهارت‌های لازم و اجرای آن‌ها طول می‌کشد و به انگیزه نیاز دارد؛ پس دلایل تصمیم خود را برای تصویر‌سازی ذهنی مرور کنید.


قانون هشتم

 قانون شماره 8 :

 
تصویر‌سازی ذهنی را روزی دو بار به مدّت بیست الی بیست و پنج دقیقه انجام دهید. انجام حدّاقل سه هفته تمرین به صورت منظّم، باعث شرطی شدن بدن و دست‌يابي به آرامش است.


قانون نهم

 قانون شماره 9 :

 قرار گرفتن در حالت آرمیدگی یا ریلاکسيشن که یک عامل بسیار مهم برای تصویرسازی ذهنی است و در این قسمت مفصّل درباره آن سخن خواهیم گفت.

پیش از این که وارد مبحث ریلاکسیشن شویم، لازم است اطّلاعاتی در مورد استرس پیدا کنیم تا فواید ریلاکسیشن را بهتر درک کنیم.