مهارت مقابله با استرس

مهارت مقابله با استرس

ماهیت استرس: باید بدانیم استرس به معنی اضطراب، دلشوره و نگرانی نیست بلکه استرس یعنی دوباره سازگار شدن فرد با شرایط و موقعیت های جدید. هر جا که تغییری در زندگی روی دهد ما با یک استرس روبه رو هستیم .مهارت مقابله با استرس

?در ادامه میتوانید فایل پی دی اف خلاصه کتــــــاب را

پـــس از پر کـــــــــــردن فرم مربوطـــــــــــه

به راحتــــی در ایمیل خود دریافت کنید.?

[gravityform id=”34″ title=”true” description=”true”]

 انواع استرس:

الف) طبقه بندی استرس ها از نظر شدت و فراوانی

استرس فاجعه آمیز (شدید)= بعضی اتفاقات، تغییر بسیار شدید و عظیمی در زندگی ایجاد می کند مثل زلزله ، جنگ ، آتش سوزی ، تصادفات ، … . استرس های معمول زندگی = این استرس ها در زندگی همة انسان ها رخ می دهد و معمولاً همه افراد در طی زندگی خود این استرس ها را تجربه می کنند اصل اشتغال، امتحان، ازدواج، سوگوار شدن ، … . استرس های خرد یا میکرو استرس ها= این استرس ها شدت بسیار کمی دارند ولی به تعداد بسیار فراوان در زندگی رخ می دهند. معطل شدن در صف اتوبوس ، دیر رسیدن به کلاس، نداشتن محل خلوت برای درس خواند.

ب ) طبقه بندی استرس ها از نظر کیفیت:

استرس های مثبت = قبول شدن در دانشگاه ، یافتن شغل ، بچه دار شدن، ترفیع ، …  استرس های منفی = طلاق ، بیماری ، افت تحصیلی، مشکلات خانوادگی

ج) از نظر مدت نیز می توان استرس ها را طبقه بندی کرد:

استرس های کوتاه مدت = یک بحران مالی موقت ، ابتلا به یک بیماری مثل آپانتیس، یک مشاجره با رانندة تاکسی ، … استرس های مزمن یا طولانی مدت= ابتلا به یک بیماری مزمن مانند فلج ، بدهکاری و مشکل مالی طولانی مدت ،

نحوه تأثیر گذاری استرس :

افزایش فشار خون، افزایش سرعت تفس، افزایش خون در دست و پا، کندی گوارش، افزایش قند خون، افزایش ضربان قلب، لخته شدن خون

اثرات روانی استرس :

اعتیاد ، خودکشی ، فرار از منزل ، بزهکاری و بی بند و باری

[gravityform id=”34″ title=”true” description=”true”]

منابع استرس : عوامل بدنی و جسمانی = مانند هر نوع عفونت ، سوختگی ، بیماری ، تب و … رقابت ها = در بدست آوردن معدل بالا برای دانش آموز و… ناکامی ها و محرومیت ها = محرومیت های مادی و غیر مادی و … باورها و عقاید ومر انتظارات نگرش ها = مانند دانش آموزی که انتظار دارد در کنکور فقط در رشتة بالا و در

یک دانشگاه درجه یک قبول شود و جز این هدف دیگری ندارد .

 شخصیت = الف ، ب

شخصیت الف : افرادی دارای ویژگی هایی به این صورت که به زمان حساس اند ، عصبانی اند و ستیزه جو، ملاک ارزش خود را فعالیت و کارشان می دانند، کمال گرا، انتظارات زیادی از خود دارند ، ..

شخصیت ب : افرادی خون سرد، اوقاتی برای استراحت، حساسیت زیادی به زمان دارند و هر وقت به مشکلی بربخورند به صورت سازگارانه و واقع بینانه به حل آن می پردازند ..

تعارض ها = مانند دانش آموزی که باید از بین دو وضعیت رفتن به یک میهمانی و مطالعة دروس برای کنکور یک مورد

را انتخاب کند .

 فشار ها = فشار جامعه برای مدرک تحصیلی، برای خانه و ..

  مهارت مقابله با استرس

مهارت مقابله :

منظور از مقابله ،کوشش ها و تلاش هایی است که فرد انجام میدهد تا استرس را از میان بردارد ، برطرف کند، یا به حداقل برساند و یا تحمل کند .

مقابله گاه به صورت انجام کار ، فعالیت و اقدام خاصی است و گاه به صورت انجام فعالیت های ذهن و درون روانی است . به این ترتیب دو نوع مقابله وجود دارد:

مقابله های مسأله مدار

مقابله های هیجان مدار

مقابله های مسأله مدار = در مقابله های مسأله مدار فرد سعی می کند کاری انجام دهد تا استرس را از میان بردارد، کاهش دهد یا آن را تحمل کند. مانند اقدام به عمل نمودن، راهنمایی گرفتن، مطالعه کردن .

مقابله های هیجان مدار= فرد کار خاصی انجام نمی دهد بلکه فقط سعی میکند خود را آرام سازد و ناراحتی خود را کاهش دهد. مثل دعا، نیایش – گفتگوی درونی مانند دلداری دادن به خود ، توکل ، صبر ، مثبت اندیشی ،

مقابله های مذهبی – معنوی = انواعی از مقابله های هیجان مدارند ولی به لحاظ اهمیتی که دارند در اینجا بر آنها تأکید می شود. نذر کردن، دعا کردن ، قربانی کردن ، توکل ، خیرات کردن، …

مقابله های مسأله مدار ناسالم = دزدی کردن ، خود کشی ،فرار از منزل

مقابله های هیجان مدار ناسالم = اعتیاد ، خشونت ، دست از کوشش و تلاش بر داشتن ،…

مقاومت در برابر استرس :

به اندازه کافی بخوابید.

مراقب تغذیه خود باشید.

در طول روز زمان هایی را برای استراحت در نظر بگیرید.

ورزش کنید.

از تنفس شکمی و آرام سازی عضلانی کمک بگیرید .

زمانی برای اوقات فراغت خود در نظر بگیرید .

داشتن برنامه ریزی مشخص و رو شن.

داشتن دیدگاه مثبت به زندگی

افزایش ارتباطات و معاشرات اجتماعی

داشتن اهداف روشن و مشخص

کاهش انتظارات خود از زندگی[gravityform id=”34″ title=”true” description=”true”]

One thought on “مهارت مقابله با استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *