چگونه تصمیم گیری کنیم

چگونه تصمیم گیری کنیم

گروه آموزشی فن نهان در بخش فن بیان مشهد و آموزش فن سخنوری و فن بیان به شما در مورد نحوه تصمیم گیری کمک خواهد کرد اینکه در این دوره که همه افراد با وجود افزایش راه های ارتباطی روز به روز تنها تر از گذشته می شوند، چگونه میتوانیم گروهی تصمیم گیری کنیم؟

با انواع آموزش های فن نهان آشنا شوید 

گام های استوار  خود شناسی و پکیج کامل آن آموزش فن بیان در مشهد چگونه خوب حرف بزنیم؟

چگونه سخنران خوبی باشم؟

چگونه جذاب باشم؟  

و صدها مطلب مفید دیگر در سایت مفید و پر طرفدار فن نهان 

به بخش همایش ها و دوره ای ما نیز سری بزنید و از آخرین اخبار آن باخبر شوید.  

  • روش طوفان فکری(بارش افکار)

بهترین روشی که تا حال مطرح شده طوفان فکری است. در گروه متداول‌ترین شیوه در تصمیم گیری تعامل و روابط متقابل است. در سازمان‌های رسمی رهبر گروه تصمیم می‌گیرد، وقتی دوستان بحث می‌کنند ممکن است بارش فکری اتفاق بیفتد ولی جمع بندی توسط مدیر گروه انجام می شود.

در روش طوفان فکری از آسیبی که در تصمیم گیری گروه پیش می‌آید (همرنگ جماعت شدن) جلوگیری می‌کند.

در گروه همرنگ جماعت شدن بسیار اتفاق می‌افتد و برای جلوگیری از آن روش طوفان فکری راه حل‌های ابتکاری دارد و از فشار سازش به شدت می‌کاهد.

روش کار

 مدیر یا رهبر گروه مسئله را به صورت مفهوم برای همه طرح می‌کند.

هر فرد تا زمانی که خودش علاقه‌مند باشد بحث می‌کند.

افراد هرگز از همدیگر انتقاد نمی‌کنند و راهکارهای یکدیگر را رد نمی‌کنند.

راه حل‌ها توسط دبیر ثبت و ضبط می‌شود.

تجزیه و تحلیل راه حل‌ها توسط دبیر در همان جلسه یا در زمانی دیگر اتفاق می‌افتد؛ این روش در شورای طرح و برنامه ریزی سازمان ملی جوانان بارها انجام شده است.

  • روش مبتنی بر ایجاد گروه‌های رسمی

این روش متبنی بر ایجاد گروه‌های رسمی است با این تفاوت که راه حل ‌های کار کتبی است. همه راهکار‌هایشان را می نویسند و بعد در جلسه‌ای تجزیه و تحلیل می‌شود.

روش کار

شیوة كار این است که از سازمان های مختلف برای افراد کار‌هایی را به طور کتبی می‌فرستند و نظر می‌دهند. این آرا جمع و دسته بندی می‌شود و در جلسه‌ای با حضور خود افراد یا بدون حضور ایشان جمع بندی می‌شود.

  • روش میزگرد از راه دور

این روش مانند روش قبل است اما به شکل الکترونیکی.

روش کار

افراد دور میز می‌نشینند و به صورت ویدئو‌کنفرانس با هم گفتگو می‌کنند؛ حتی ممکن است افراد همدیگر را نشناسند. مزایای این روش بخصوص زمانی که استاد‌ها وقت ندارند یا مشکل رفت و آمد است به خصوص برای تشکل‌هایی که اعضای آن شهر دیگری تحصیل می‌کنند، برای حفظ ارتباط و علاقة آن‌ها، روشی مناسب است.

 

تیم همان گروه است که دو ویژگی بارز دارد:

✔ در تیم همة اعضاء هدف را به طور کامل درک می‌کنند. یعنی خود را در تحقق این هدف سهیم می‌دانند مثل تیم فوتبال. این همان پدیدة هم افزایی است که در تیم اتفاق افتاده. هم افزایی زمانی ایجاد می‌شود که هدف و مقصد توسط تمام گروه درک و پذیرفته شده باشد.

✔ در تیم افراد متخصص مکمل یکدیگرند. مثل تیم فوتبال. در یک تیم فوتبال یک نفر تخصص دروازه بانی را دارد دیگری فُروارد، یکی بک و دیگری مهاجم و… است. همان طور که برای یک تیم برنامه ریزی می‌کنند و با طراحی قبلی و هدفمند به‌ وجود می‌آید باید در تشکل‌های فرهنگی نیز تیم سازی شکل بگیرد. یک تیم برای نشریه و یک تیم برای تئاتر و… درست کنیم. امروزه تشکل‌هایی خبر ساز هستند که در درون خود تیم سازی داشته باشند.

پدیدة هم افزایی در تیم

در تیم «3=1+1» می شود یعنی سه فکر هم حاصل فکر یا تعامل دو نفر است. در تیم‌ فکرها با هم جمع نمی‌شوند بلکه ضرب می‌شوند ولی در گروه‌ها ممکن است افکار جمع شود.

تفاوت‌های تیم و گروه

✔ تیم اثر تعامل دو به دو است اما در گروه چند نفر دور هم جمع می شوند و آرای خود را می‌گویند و هدفشان سهیم‌شدن دراطلاعات یکدیگر است. اما هدف در تیم سهیم شدن درعملکرد همدیگر است؛ یعنی اگرهدف برد و باخت باشد برد و باخت را همه می‌پذیرند. در تیم فرد نمی‌تواند بگوید من پاس دادم او گل نزد (عملکرد فرد‌گروه) عملکرد بُرد باید برد باشد. البته هم افزایی گاهی خنثی وگاهی منفی است.

✔ پاسخ گویی در تیم گاهی انفرادی و گاه گروهی است. انفرادی به خاطر نقش فرد در تیم هست وگروهی به خاطر اینکه همة تیم در عملکرد هم سهیم‌اند یعنی دروازه بان باید هم از عملکرد دروازه بانی خود دفاع کند و هم از عملکرد تیم ولی پاسخ گویی در گروه انفرادی است.

✔ مهارت‌ها درتیم مکملِ هم هستند اما در گروه تصادفی و گوناگون است. مثل افراد مجلس، یک گروه‌اند چون افراد از استان‌های مختلف با مهارت‌های مختلف گرد‌هم آمده‌اند اما در کمسیون‌های مجلس همه افرادِ یک تیم‌اند.

✔ در تیم‌های اثر بخش اعضا به یکدیگر وابسته‌اند و با هم کار می‌کنند، زمانی در یک مجموعه مسئولیتی داشتم فردی به من گفت: چرا شما این طوری می‌کنید من که بسیار کار می‌کنم.گفتم ملاک من سه چیز است اول کار کردن، دوم همکاری کردن، سوم همکاری معطوف به هدف. شما خیلی کار می‌کنی اما همکاری نمی‌کنی.در تیم باید همکاری اتفاق بیفتد.

✔ بعضی تشکل‌های فرهنگی چنان خوب عمل می‌کنند که خودشان جاذبه گروهی ایجاد می‌کنند. برای نمونه خودشان یک سایت درست می‌کنند.

✔ همیشه یک نفر نقش رهبری ندارد و مسئولیت می چرخد.

✔ اعضاء مراقب یکدیگرند و از هم حمایت می‌کنند.

✔ اعضاء رهبرشان را تشویق و پشتیبانی می‌کنند.

✔ به موفقیت‌های دیگران و خود اعتماد بسیاری دارد

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x