تغذیه مناسب برای صدا سازی و فن بیان

تغذیه مناسب برای حرفه ای شدن، چی بخورم؟!

برای همه ما مهم است که  صدایی سالم و گیرا در حین صحبت کردن (و نه فقط سخنرانی) داشته باشیم. و در این نوشته قصد دارم در مورد تغذیه مناسب برای تقویت صدا و داشتن بیانی خوب با شما مطالبی را در میان بگذارم. اینکه تغذیه مناسب برای صدا سازی و فن بیان چیست و چه چیزهایی باید بخوریم و نباید بخوریم.

مقدمه:

به عنوان یک سخنران یا هر فرد دیگری که قرار است صحبت کنیم بسیار ضروری است که بتوانیم با صدایی رسا صحبت کنیم. همه ما می دانیم که لحن صحبت کردن سخنران بسیار مهم است زیرا کمک به جذاب تر شدن سخنرانی و خسته نشدن مخاطبان می شود،

البته عوامل دیگری هم تاثیر گذار است که در این مقاله موضوع بحث ما نمی باشد بلکه در این بخش می خواهیم درباره تغذیه سخنران برای داشتن صدایی مؤثر صحبت کنیم زیرا همه ما دوست داریم صدایی رسا داشته باشیم؛ و اما بریم سراغ این مسئله که بدونیم تغذیه مناسب برای صدا سازی و فن بیان چیه؟

تغذیه مناسب برای صدا سازی و فن بیان
تغذیه مناسب و سخنرانی و فن بیان

اجازه دهید این مقاله را با دو سوال پی بگیریم:

۱قبل از صحبت‌های مهم و سخنرانی چه مواد غذایی را باید مصرف کنیم تا صدایی صاف داشته باشیم؟

۲زمانی که شما قبل یا بعد از نهار سخنرانی دارید، چه کارهایی لازم است؟

 متأسفانه در پاسخ به این سوالات، جواب‌هایی را از افراد غیر متخصص می‌شنویم و نتیجه می‌شود نکاتی که برای تغذیه سخنران پیشنهاد می شود، افرادی آن را مفید می دانند و افرادی مضر!

به طور مثال:

تعدادی از افراد پیشنهاد می کنند که چایی بخورید در حالی که افرادی دیگر می گویند از خوردن چایی پرهیز کنید!

به همین دلیل سعی می‌کنم در یک مقاله بسیار کامل، مطالبی کاملاً اثبات شده و علمی را در اختیار شما قرار دهم تا نوع تغذیه ی مناسب برای سخنرانی را یاد بگیریم:

اجازه ندهید آب بدنتان کم باشد

اگر دوست نداشتید که کل این مقاله را بخوانید، پیشنهاد می‌کنم فقط همین یک قسمت را مطالعه کنید، چون اصلی‌ترین تغذیه در صداسازی و فن بیان مورد بحث قرار می‌گیرد.

تارهای صوتی شما برای این که صدای خوبی تولید کنند و به اصطلاح خوب روغن کاری شوند، باید دائماً مرطوب باشند و چه چیزی بهتر از آب؟!

جذابیت در کلام را چگونه افزایش دهیم؟

 

رژیم آب برای فن بیان:

  • به عنوان کسی که خوب صحبت کردن و صدا برایش مهم است روزانه بیشتر از ۱۰ لیوان آب بنوشید زیرا این کار به شما کمک می‌کند تا نسوج صوتی شما هیچگاه دچار کم آبی نشوند. (۸ لیوان حداقل مقدار است و شرایط ایده‌آل حتی بیشتر از ۱۰ لیوان است)
  • البته دقت کنید که این آب را به صورت جرعه جرعه (و نه ناگهانی و یک مرتبه)‌ بنوشید که جذب شود، آبی که به صورت یک مرتبه نوشیده شود خیلی راحت‌تر دفع می‌شود و جذب کمی خواهد شد.
  • مواد معدنی آب دار بسیار مهم می باشند که ما می توانیم آب مورد نیاز بدن را از راه های مختلفی به دست آوریم اما نکته حائز اهمیت این است که سعی کنیم به اندازه کافی آب بنوشیم تا بتوانیم از بروز مشکلاتی دیگر در حین سخنرانی پیشگیری کنیم.
  • پیشنهاد می کنم که حتی اگر زیاد اهل نوشیدن آب نیستید، حداقل روز قبل از سخنرانی از مواد غذایی که آب مورد نیاز بدن شما را تأمین می کند استفاده کنید. (و قبل از سخنرانی حتماً به سرویس بهداشتی مراجعه کنید.)

چرا دهانتان خشک می‌شود؟

موقع ترس سیستم هضم و گوارش ما به کلی از کار می‌افتد و به همین دلیل است که بزاق ترشح نمی‌شود!

موضوع مهم این است که به عنوان اولین گام بهتر است بدانید که نوشیدن آب در لحظه سخنرانی کار خاصی برای شما انجام نمی‌دهد و حداکثر دهان شما را برای چند لحظه دیگر مرطوب نگه می‌دارد و آن آبی که از شب قبل از برنامه تا یک ساعت قبل از سخنرانی یا صحبت نوشیده‌اید بر روی صدای شما اثرگذار است.

مراقب غذاهای سنگین باشید

خوردن غذاهای سنگین (مثلاً استیک)‌ می‌تواند اشتباه بزرگی قبل از سخنرانی باشد زیرا هم انرژی زیادی از شما می‌گیرد و هم باعث می‌شود که سنگین شوید بنابراین توصیه می‌شود که زمانی برای هضم آن در نظر داشته باشید.

غداهایی که آب بدن را کم می‌کند

خوردن غذای تند و ادویه دار سبب کاهش آب بدن و خشک شدن دهان سخنران می شود، پس حداقل قبل از سخنرانی از خوردن آن پرهیز کنید!

برنامه غذایی خود را تغییر ندهید!

نکته بسیار مهم در سخنرانی و صحبت‌های مهم این است که به بهانه صدا سازی ، فن بیان و … برنامه غذایی خود را به صورت ناگهانی و یک روزه تغییر ندهید.

بازهم تکرار می‌کنم که هرگز رژیم غذایی تان را در روز سخنرانی تغییر ندهید! حتی اگر فکر می کنید خوردن چیزی علاوه بر رژیم غذایی تان به کیفیت صدای شما کمک می کند زیر یک تغییر کوچک ممکن است زحمات بسیاری را برای شما در پی داشته باشد.

مثل این که شما با غذایی سازگاری ندارید و یا این که نسبت به غذایی خاص حساسیت دارید.

چند نکته کوچک در مورد تغذیه مناسب صدا و فن بیان

  • همیشه قبل از سخنرانی و قبل از خواب از خوردن مواد لبنی پرهیز کنید! زیرا باعث گرفتگی گلو می شود.
  • از خوردن نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه پرهیز کنید تا در حین سخنرانی حادثه بادگلو برایشان اتفاق نیافتد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x