نحوه ی شروع سخنرانی در جلسات

نحوه ی شروع سخنرانی در جلسات
نحوه ی شروع سخنرانی در جلسات

نحوه ی شروع سخنرانی در جلسات

شروع طوفانی در یک سخنرانی

شروع عالی و بی نظیر بستگی به نوع و موضوع سخنرانی، مخاطب شما و حال و هوای کلی مراسم خواهد داشت. بهترین راه برای اطمینان از موفقیت سخنرانی جلب توجه مخاطب در همان ابتدای سخنرانی است: اگر این کار را انجام دهید، آنها مطمئناً تا آخر با شما همراه خواهند شد.بهتر است تا می توانید نحوه ی شروع سخنرانی در جلسات را به خوبی بلد باشید تا بتوانید حضار و شنوندگان را تا حد امکان به خود جذب کنید.

حال ‌آنکه تنها یک روش برای جلب توجه مخاطب وجود نداشته و روش‌های مختلفی برای این کار موجود هست. هر کدام که مناسب شماست انتخاب و برای شروع سخنرانی از آن استفاده کنید.

  1. با تعریف یک لطیفه شروع کنید

تا زمانی که باعث شادی و دلگرمی مخاطبان می‌شود، یک لطیفه یا میزان کمی شوخی می‌تواند روش خوبی برای شروع پذیرایی یا سخنرانی باشد. فقط مطمئن شوید شوخی‌های شما باعث رنجش هیچ کدام از مخاطبان نباشد. می‌توانید به افتخار یکی از حضار که می‌شناسید داستان جالبی که مربوط به شما و اوست را برای مخاطبان تعریف کنید. به شرطی که باعث خجالت و ناراحتی طرف مقابل نشود. سعی کنید لطیفه‌هایی که می‌خواهید استفاده کنید را قبل از سخنرانی برای چند نفر تعریف و اگر دیدید خنده‌دار نبود یا باعث رنجش آنها شد از متن سخنرانی‌تان حذف کنید.

نحوه ی شروع سخنرانی در جلسات
سخنرانی در جلسات
  1. جمله غیرمنتظره و شگفت‌انگیزی آماده کنید

یک جمله غیرمنتظره باعث شوکه شدن یا شگفتی مخاطبان و جلب توجه آنها می‌شود. چون این نوع از جملات باعث دریافت واکنش‌های احساسی قوی شده، گفتن یکی از آنها در ابتدای سخنرانی باعث همراهی هر چه سریعتر مخاطبان می‌شود. مورد ساده‌ای که به اصل مطلب اشاره کند را امتحان کنید.

  1. از جملات خبری برجسته استفاده کنید

یک جمله خبری مهم می‌تواند باعث شوکه یا حیرت‌زده شدن مخاطب و جلب توجه او به موضوع سخنرانی شود. اگر سخنرانی شما درباره اختلالات رفتاری است، شما احتمالاً شبیه این جمله را خواهید گفت:”افسردگی، بیماری دوقطبی و اختلالات رفتاری مشابه می‌توانند عوارض جانبی مرگباری داشته باشند.” اگر سخنرانی شما درباره دفاع شخصی است، می‌توانید جمله‌ای مثل این را بگویید:”اگر تنها بودید و ناگهان مورد تجاوز قرار گرفتید، تنها عکس‌العمل شما در چند ثانیه اول مشخص کننده بین مرگ و زندگی شما خواهد بود.”

  1. کنجکاوی مخاطب را برانگیزید

موردی را به صورت معماگونه و به اندازه‌ای توضیح دهید که مشخص نباشد. با توضیح خصوصیات آن چیز، از مخاطب درخواست کنید تا قبل از اینکه شما پاسخ آن را بدهید، آن را حل کنند.

  1. سخنرانی را با ارائه آمار یا واقعیت تکان‌دهنده‌ای آغاز کنید

یک آمار تکان‌دهنده می‌تواند مخاطب‌ را نسبت به اهمیت موضوع هوشیار و آگاه کند. در نتیجه، مخاطب تمایل بیشتری برای توجه به موضوعی که می‌خواهید بگویید خواهد داشت. آماری درباره کاهش نرخ تولد در یک ناحیه یا کشور خاص می‌تواند مردم را نسبت به مسئله جمعیت هوشیار کند.

  1. آمار و مدارک غیرمنتظره ارائه دهید

مدارک باید عنصر اساسی در تمامی سخنرانی‌های متقاعدکننده شما باشد، امّا اگر می‌خواهید برای خودتان در همان ابتدای سخنرانی جایگاه قدرتمندی کسب کنید، بهترین راه برای انجام آن مهیا کردن آمار و دیگر مدارک مشابه برای مخاطبان در جهت نشان دادن اهمیت موضوع‌تان است. آمار اگر مخاطبان را شگفت‌زده کند موثرتر خواهد بود. برای مثال در یک سخنرانی سعی می‌کنید مخاطبان را در زمینه پرتوهای مضر خورشید متقاعد کنید، برای این کار می‌توانید آمار مربوط به مرگ و میر سالیانه افراد بر اثر سرطان پوست را ارائه کنید.

  1. با تعریف یک داستان شروع کنید

داستان‌ها از طریق ترکیب اطلاعات و سرگمی به مخاطبان ارتباط پیدا می‌‌کند. داستانی که برای شروع سخنرانی انتخاب می‌کنید می‌تواند واقعی یا ساختگی باشد، امّا در هر صورت باید ارتباط مشخصی با موضوع سخنرانی داشته باشد.

  1. نقل قول مناسبی ذکر کنید

نقل قول مختصر و شوخ‌طبعانه‌ای که به موضوع سخنرانی شما ارتباط داشته باشد می‌تواند به شما کمک کند تا باقی سخنرانی‌تان را با عتماد به نفس بیشتری دنبال کنید. در خلال یک سخنرانی الهامبخش یا سرگرم‌کننده درباره یک موضوع خاص، از نقل‌قول‌هایی که مربوط به آن وضعیت خاص یا مورد علاقه‌ی مخاطبان هستند استفاده کنید.

سعی کنید نقل قولی از یک منبع شناخته شده ذکر کنید. در این حالت مردم اگر بدانند این گفته از چه کسی است تمایل بیشتری به پاسخ دادن خواهند داشت. نقل قول‌های الهامبخش یکی از روش‌های خوب برای شروع یک سخنرانی در جشن فارغ‌التحصیلی است.

معمولاً سخنران باید نقل قول‌هایی را که در زمینه‌ی داشتن رویا، تحصیلات، نگاه به آینده یا ساختن شخصیت باشد استفاده کند. از نقل قول‌ها معمولاً در سخنرانی‌هایی که قرار است شواهد ارائه و چیزی اثبات شود استفاده نمی‌شود.

  1. با ارائه نظر یک متخصص شروع کنید

سعی کنید فردی که در زمینه‌ی موضوع سخنرانی شما تخصص داشته و همنظر با شماست پیدا کنید. بعد نقل قول یا بخشی از نظر متخصص مربوطه را در سخنرانی خود بگنجانید. برای مثال اگر تلاش می‌کنید تا مخاطبان را نسبت به اهمیت غذای سالم و عادات ورزشی ترغیب کنید، احتمالاً سخنرانی را با جمله‌ای از یک متخصص به نام در این زمینه شروع کنید.

  1. از مواد سمعی و بصری استفاده کنید

وقتی قصد شما ارائه سخنرانی در جهت راهنمایی مخاطبان برای تولید محصولات و نتایج قابل قبول است، نشان دادن یک محصول یا نتیجه‌ای که به پایان رسیده در ابتدای سخنرانی توجه مخاطب را جذب کرده و آنها را وا می‌دارد تا در جهت کسب همان نتایج قدم بردارند. برای مثال در سخنرانی که درباره کاهش وزن است، می‌توانید تصاویر قبل و بعد از کاهش وزن افرادی که از روش‌هایی که شما ارائه می‌دهید استفاده کرده‌اند را نمایش دهید.

  1. گواهی رضایت برخی از مشتریان را ارائه کنید

اگر تلاش می‌کنید تا محصول یا ایده‌ای را بفروشید یا اگر در تلاش برای توضیح این هستید که چرا فلان عمل بخصوص مفید است، برای جلب توجه مخاطب می‌توانید با تعریف داستانی از مشتریانی که از ایده، محصول یا عمل بخصوصی که می‌خواهید معرفی کنید استفاده و رضایت داشته‌اند شروع کنید. برای مثال وقتی سعی می‌کنید مخاطبان را برای خرید یک بسته آموزشی زبان ترغیب کنید، می‌توانید مثالی از کسانی که از این برنامه استفاده و در حال حاضر هم در کشوری که زبانش را یاد گرفته زندگی می‌کنند بزنید.

شناخت انواع سخنرانی

 

  1. سخنرانی جهت ارائه اطلاعات و آموزش به مخاطبان

سخنرانی‌هایی که اطلاعات در اختیار مخاطب قرار می‌دهند خیلی اولیه بوده و فقط اطلاعات و حقایق مفید را بدون اینکه قضاوتی روی آنها صورت بگیرد به مخاطبان انتقال می‌دهند. لحن و حال و هوای سخنرانی‌های اطلاعات محور معمولاً متفاوت بوده و به موضوع سخنرانی ارتباط دارد. برای مثال، سخنرانی درباره سرطان نیاز به یک شروع و لحن جدی دارد، در حالی که سخنرانی درباره تاریخ اسباب‌بازی یویو می‌تواند سرگرم‌کننده باشد.

  1. سخنرانی که در آن فرآیند انجام کاری را توضیح می‌دهید

این نوع سخنرانی معمولاً طوری طراحی می‌شود تا به مخاطبان اینکه چطور کاری را انجام دهند توضیح داده می‌شود، در عوض اینکه فقط اطلاعاتی درباره آن داده شود.

  1. سخنرانی ترغیب‌کننده

در سخنرانی ترغیبی سعی می‌کنید مخاطب را برای تغییر ایده یا رفتاری که در ارتباط با موضوع است متقاعد کنید. در این روش باید از لحن مناسبی برای ارتباطی که منجر به ترغیب می‌شود استفاده کنید.

این نوع از سخنرانی جزو سخت‌ترین نوع است، چون به عنوان سخنران مبجورید به اندازه‌ای تلاش کنید تا ایده‌تان را به شنوندگان بفروشید. این نوع از سخنرانی اغلب جدی بوده و شروع جدی هم باید داشته باشد، به خصوص اگر سخنرانی در تلاش است تا مخاطبان را برای انجام یک عمل سودمند یا کسب یک دیدگاه بخصوص در ارتباط با موضوع متقاعد کند.

  1. سخنرانی برای بزرگداشت و جشن‌ها

این نوع سخنرانی انوع متفاوتی از لحن و اهداف را پوشش می‌دهد، برای مثال سخنرانی برای عروسی، مراسم تدفین، فارغ‌التحصیلی و دیگر رویدادها. این نوع از سخنرانی روی ارزش‌ها و کیفیت‌ افرادی که در رویداد مورد نظر برجسته هستند تمرکز می‌کند. در یک موقعیت جدی و ناراحت کننده معمولاً لحن غریب و غم‌انگیزی باید داشته باشیم و برعکس در یک موقعیت شاد باید لحن سرگرم‌کننده‌ای داشته باشیم.

و …

عبارات نامناسب در سخنرانی

  بیش تر سخنرانان تلاش می کنند عبارات موثری در سخنرانی هایشان بگویند. متاسفانه گاهی جملاتی را حذف می کنند که گفتن شان ضروری است؛ گاهی جملاتی را می گویند که به هیچ وجه نباید در یک سخنرانی گفته شوند.

اگر می خواهید سخنران ماهری باشید و نحوه ی شروع سخنرانی در جلسات را یاد بگیرید؛

در ادامه به این نکات دقت کنید:

  1. عذر می خواهم

عذرخواهی نا به جا از اعتبار شما کم و حواس شما را پرت می کند، پس زمانی عذرخواهی کنید که واقعا اشتباه بزرگی کرده اید. اگر یکی از حضار درخواست تکرار قسمتی از سخنرانی یا اسلایدی از فایل شما را کرد تا بیش تر توضیح دهید یا از شما خواست بلندتر سخن بگویید، با روی گشاده قبول کنید و هرگز برای انجام آن، عذرخواهی نکنید. یک سخنران خوب هرگز به خاطر اشتباه کوچک عذرخواهی نمی کند چرا که ممکن است توجه کسانی که حواس شان نبوده را جلب کند.

  1. من خسته ام

چه شب را بیدار مانده تا سخنرانی تان را تکمیل کنید، چه در مسیر بوده اید تا به مکان سخنرانی برسید و یا به هر دلیل دیگری خسته باشید، لازم نیست آن را اعلام کنید. این کار نه تنها یک بهانه ی کاملا غیر حرفه ای و نادرست است بلکه به حضار نشان می دهد که تمام تلاش تان را نکرده اید. سخنرانان برجسته به خستگی بها نمی دهند، چرا که به خوبی می دانند برنامه با هر شرایطی باید ادامه یابد.

  1. اضطراب دارم

استرس داشتن قبل از سخنرانی کاملا عادی است، اما نباید در سخنرانی ذکر شود. در عوض سعی کنید آن را مخفی نگه دارید و به خودتان اعتماد کنید. اگر بتوانید این استرس را به هیجان در صحبت تان تبدیل کنید، شاید بتوانید یک سخنرانی جالب نیز ارائه دهید.

  1. سریع سخنم را تمام کنم

زمانی که حضار در مراسم سخنرانی شما شرکت می کنند، به این معنی است که آن ها این زمان خودشان را به شما اختصاص داده اند؛ پس گفتن این که شما سریع سخنان تان را تمام خواهید کرد نه تنها به حضار نشان می دهد که وقت شان را تلف کرده اند بلکه احتمال این نیز هست که نتوانید روی این قول بایستید.

یک سخنران خوب، کاملا می داند که سخنرانی اش چه مدت طول خواهد کشید. همیشه زمانی را در انتها به پاسخ دادن سوالات اختصاص دهید اما به سرعت از آن نگذرید. سخنران های برجسته به این فکر می کنند که الهام بخش باشند و بتوانند اطلاعات خوبی را به مردم دهند، نه این که یک پیغام را به سرعت تحویل دهند.

  1. آیا گوش ندادید؟

اگر جواب یکی از حضار را به وضوح دادید اما او حواسش به جواب شما نبود، هرگز به رخ او نیاورید. سخنرانان عالی رتبه همان قدر مهربان اند که دانا هستند. پس صبور و مودب باقی بمانید.

  1. بعدا جواب شما را می دهم

اگر سوال غیر منتظره ای از شما شد از حضار استفاده کنید و با آن ها همراه شوید. اگر قول دهید که بعدا جواب او را می دهید ولی قرار نیست این کار را بکنید، فرد مذکور احساس می کند نادیده گرفته شده است. در عوض مستقیما جواب دهید و اگر لازم است می توانید به اسلایدی که جواب وی در آن است رجوع کنید. حرفه ای بودن و سازگاری می تواند شما را از بقیه ی سخنرانان جدا کند.

  1. مطمئن نیستم اما

مطمئنا امکان دارد که جواب سوالی را ندانید. خب شما نیز انسانید و همه چیز را نمی دانید. بهتر است شماره ی تماس فردی که سوال کرده را بگیرید و بعد از تحقیقات بیش تر به او پاسخ دهید تا این که یک جواب غیر مطمئن دهید. یک سخنران خوب، می داند که جواب همه ی سوال ها را ندارد اما به فرد کنجکاو متعهد می ماند و حداقل بعدا جواب او را می دهد.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x