توصیه ‌های قدرتمند سخنرانی برای درونگراها

توصیه های قدرتمند سخنرانی
توصیه های قدرتمند سخنرانی

توصیه ‌های قدرتمند سخنرانی برای درونگراها

شما دورنگرا هستید و در حال حاضر هم از این واقعیت اطلاع دارید. وقتی در مقابل جمعی می‌ ایستید حتی اگر تعداد آنها کم باشد دچار وحشت می‌شوید. در واقع، فکر کردن به آن هم باعث وحشت شما می‌شود. امّا اگر بخواهید کسب و کارتان را به سطح بالاتری ارتقا دهید، احتمالاً مجبور شوید یک یا چند بار در جایگاه ویژه و در مقابل حاضران ایستاده و سخنرانی کنید. این مقاله که در مورد توصیه ‌های قدرتمند سخنرانی برای درونگراها است می تواند به شما در پیشرفت سخنرانی خود و غلبه بر ترس هایتان کمک کند.

دلایل زیادی برای بحث بر سر این موضوع وجود دارد. شما نیازمند ریشه‌کن کردن ترس و تمرکز روی ارائه، هر چه بهتر سخنرانی‌تان هستید. شاید مثل بعضی از افراد که انتظار داریم خوب نباشیم، امّا مهمترین چیز این است که به اندازه کافی خوب باشیم. بله، شما خجالتی و عصبی هستید، امّا با این چند توصیه ی قدرتمند احتمالاً از صحبت کردن خودتان خوشتان آمده و تجربیات ارزشمندی کسب خواهید کرد.

به عنوان مالک یک کسب و کار کوچک، شما نماینده بِرند خود بوده و اگر خواهان موفقیت هستید، احتمالاً یک یا چند بار در جایگاه ویژه و در مقابل حضار قرار گرفته و سخنرانی خواهید کرد. ولی اگر درونگرا هستید و فکر زیاد درباره سخنرانی در مقابل گروهی از افراد باعث می‌شود خودتان را پنهان کنید، پس چه باید کرد؟ در حقیقت، مردمی که سخنرانان فوق‌العاده‌ای هستند ابر قهرمان نبوده و تنها به سختی کار کرده و می‌دانند چطور بهترین کارشان را ارائه کنند. پس شما هم می‌توانید.

در زیر 10 توصیه قدرتمند سخنرانی برای درونگراها عنوان شده که می‌توانید با عمل به آنها تجربه بهتری کسب کنید.

 1.آمادگی فاکتور کلیدی است

زمان قابل قبولی برای تهیه متن سخنرانی صرف کنید تا از نظر منطقی روان و سلیس بوده و توجه بیشتری از طریق داستان‌ها، مثال‌ها و بخصوص تصاویری که استفاده می‌کنید جلب کنید. برای الهام گرفتن، سعی کنید ویدئوی سخنرانی که مرتبط با موضوع شماست تماشا کنید. ممکن است بخواهید متن سخنرانی آنها را هم بخوانید تا ببینید چطور آن را نوشته‌اند. وقتی همه این کارها را به خوبی انجام دادید، حرف‌هایی که قرار است در سخنرانی بگویید را با صدای بلند بخوانید تا وقتی مطمئن شوید می‌توانید آن را به راحتی و روان ارائه کنید.

2.روی نقاط مثبت تأکید کنید

به عنوان یک سخنران نقاط قوت و ضعف‌تان را شناخته و بپذیرید. سعی نکنید خودتان را تغییر داده یا چیزی شوید که نیستید. روی کاری که به خوبی از عهده‌اش بر می آیید تمرکز کنید، شاید فرد شوخ طبعی هستید یا داستانگوی خوبی هستید یا اینکه می‌دانید چطور مسائل پیچیده را توضیح دهید.

3.روی مخاطب‌تان تمرکز کنید

به این فکر کنید که مخاطب شما نیازمند شنیدن چه چیزی است؟ چه مشکلی دارد که امیدوار است حل شود؟ امیدوارند چه کاری انجام دهند؟ چیزی که می‌خواهند و به آن نیاز دارند را به آنها بدهید. مخاطب شما نیازمند دلیلی برای شنیدن سخنرانی شماست. پس در سخنان افتتاحیه سعی کنید این دلیل را به آنها داده و فقط در پی انتقال پیام‌تان نباشید. دلایلی که چرا به این سخنرانی نیاز داشته و چرا باید درباره آن بدانند.

4.با محیط سخنرانی آشنا شوید

محل برگزاری سخنرانی را قبل از شروع مراسم بررسی کنید. این کار در طول سخنرانی احساس راحتی و امنیت بیشتری به شما می‌دهد. پیشنهاد دیگر این است که چند نفر از دوستان و اعضای خانواده که می‌توانند هر از گاهی نگاه دلگرم‌کننده‌ای به شما بیاندازند را به عنوان مخاطب به مراسم آورده و در ردیف‌های جلو بنشانید. فقط بدانید که ممکن است به قدری مشغول سخنرانی شوید که اصلاً آنها را نبینید. ولی باز می‌تواند باعث دلگرمی شما باشد.

5.به ظاهرتان توجه کنید

مطمئن شوید در روز سخنرانی از یکی از مهمترین ارتقاء دهنده‌های اعتماد به نفس یعنی نوع پوشش‌تان چشم‌پوشی نکنید. به این فکر کنید چه احساس خوبی خواهید داشت وقتی در لباس مناسب و مورد علاقه‌تان مرتب و آراسته ظاهر شوید. وقتی خوب دیده شوید، احساس خوبی هم خواهید داشت. از سوی دیگر، اگر لباس‌ غیر رسمی انتخاب کنید، به احتمال زیاد احساس راحتی کرده و دوست‌داشتنی به نظر برسید. مخاطبان شما را در ابتدا از روی ظاهر شما قضاوت خواهند کرد، پس سعی کنید طوری لباس بپوشید که پیام مورد نظر شما را منتقل کند.

6.با لبخند شروع کنید

تحقیقات نشان داده که لبخند زدن حتی به صورت مصنوعی هم می‌تواند باعث احساس شادی شخص شود. پس، وقتی سخنرانی را شروع می‌کنید لبخند بزرگی روی صورت داشته باشید. بیشتر مخاطبان احتمالاً به شما در پاسخ لبخند خواهند زد. این کار باعث می‌شود احساس آرامش و اعتماد به نفس کنید.

7.با یک داستان شروع کنید

تعریف یک داستان بهترین راه برای شروع سخنرانی است. نه تنها این کار قدرت جذب علاقه و توجه مخاطبان را دارد، بلکه به مخاطبان فرصتی می‌دهد تا در جای مناسب نشسته و به حال و هوای سخنرانی عادت کنند. احساسات معیار یک سخنرانی موفق هستند، پس سعی کنید مخاطبان را با یک رشته از احساسات مورد نیاز درگیر کنید. همچنین، پایان بردن سخنرانی با اشاره به داستان آغازین باعث تاکید مجدد روی موضوع اصلی شده و همچنین یک پایان دلپذیر برای مخاطبان فراهم می‌آورد.

8.اجازه دهید دیگران صحبت کنند

از فضای گفتگو حمایت کرده و پرسش مستقیم سوال از مخاطبان را در نظر داشته باشید. نه تنها با پرسش سوال از جمعیت حاضر چند همکار فعال پیدا خواهید کرد بلکه به خاطر اشتراک نقطه نظرات مخاطبان از اضطراب شما هم می‌کاهد. اگر زمان اجازه داد، یک سناریوی بازی نقش هم اجرا کنید تا علاوه بر مشارکت مخاطبان، اهداف‌تان را به صورت واقعی نشان دهید.

9.زمانی برای خلوت کردن اختصاص دهید

سخنرانی در جمع می‌تواند یک کار انرژی‌بر جدی باشد، بخصوص اگر درونگرا باشید. پس یکی از مهمترین توصیه‌های سخنرانی در جمع برای درونگراها این هست که مطمئن شوند قبل و بعد از مراسم زمانی را برای تنها بودن در نظر بگریند. این کار اجاز می‌دهد انرژی دوباره‌ای گرفته و تجربه‌ای که کسب کردند را ارزیابی کنند.

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x