انواع خود در روانشناسی

فن نهانانواع خود :

انواع خود عبارتند از:

خود واقعی

خود تصویری

خود ایده‌آل

خود واقعی: آن خودی است که اکنون هستید: دانشجو،دکتر، معلّم و غیره، با تمام نقایص و توانایی‌ها. خود تصویری: آن خودی که تصوّر می‌کنید هستید؛ مثلاً: تصوّر می‌کنید که سخاوتمند، خوش‌اخلاق و نیکوکار هستید؛ در صورتی‌ که این‌گونه نیستید. خود ایده‌آل: آن خودی که دوست دارید باشید. مثلاً دوست دارید پول‌دار باشید، زیبا باشید یا مقام بالایی در اداره‌ای داشته باشید.

در واقع تنها خود واقعی درست است؛ چون اگر فردی بر اساس خود تصوّری، تصوّری از خود داشته باشد؛ ولی دیگری به او بگوید که این تصوّر درست نیست، او ناامید گشته و خشمگین می‌شود ودر خود ایده‌آل، اگر نتواند به آن برسد، باز هم خشمگین می‌شود؛ پس بهتر است خود ایده‌آل آن با خود واقعی آن زیاد تفاوت نداشته باشد.

تمرین:چند مورد از خودهای مختلف خود را بنویسید.

شناخت احساسات خود:

برای شناخت احساسات خود باید تمرکز کنید و هر احساسی را در درون خویش پیدا می‌کنید، بررسی نمایید و اگر می‌خواهید نظاره‌گر شکوفایی خود باشید، باید برای زندگیتان هدفی منطقی داشته باشید.مثلاً: ایرانی که می خواهد رئیس جمهور فرانسه شود.

خود‌شناسی که همان شناخت احساسات است، تأثیر مهمّی در ارتباطات دارد. با کنترل احساسات، بهتر می‌توانیم زندگی کنید و دیگر دچار افسردگی و اضطراب نمی‌شوید و در صورتی که از کنترل آن عاجز باشید، با پرخاشگری و بروز دادن هیجان‌های خود، به‌گونه‌ای غیر‌سالم مواجه می‌شوید و یا تسلیم اوضاع می‌شوید که در واقع، نوعی خشم منفعل است.

ارتباط با دیگران ✅ آیا به نقش و اهمّیّت ارتباط مؤثّر در روابط انسانی، کار و به طورکلّی زندگی توجّه دارید؟ ✅ آیا می‌دانید چه فرقی بین ارتباط مؤثّر و ارتباط غیر‌مؤثّر وجود دارد؟ ✅ آیا تا به حال در روابط و مناسبات اجتماعی خود با موانعی روبرو شده‌اید؟ ✅ آیا در حال حاضر در روابط با همسر، فرزندان، دوستان و همکاران خود دچار مشکل هستید؟ ✅ آیا می‌خواهید به طور عمده و اساسی، توانایی خود را در سازگاری با دیگران، صرف‌نظر از طبقه‌ی اجتماعی، میزان تحصیلات، رنگ و نژاد آنان افزایش بدهید؟ ✅ آيا مي‌دانيد نقش ارتباط در احساسات درونی انسان‌ها از جمله ناکامی، پرخاشگری، کینه، خشم، افسردگی و… چيست؟ زندگی بدون ارتباط مؤثّر، بی‌حاصل می‌شود و عمر به بطالت می‌گذرد. مردان و زنان موفّق کسانی هستند که به راحتی در جامعه و قلب افراد نفوذ می‌کنند. و در واقع، قدرت در دنیای امروز چیزی نیست جز توانایی ایجاد ارتباط مؤثّر و صمیمانه. این توانایی، اعتماد به نفستان را بالا می‌برد و نداشتن آن، از عزّت‌نفستان می‌کاهد. فن نهان

انسان برای رشد و تعالی، همواره به علم و آگاهی نيازمند است. بنابراين، برای هر حرکتی ـ چه از نوع فکری و چه عملی ـ نیازمند علم و معرفت هستیم.

چنان‌چه امام علی (ع) به کمیل فرمودند: «ای کمیل هیچ حرکتی نیست مگر این که تو برای انجام آن، نیازمند علم و آگاهی هستی»

در این قسمت سعی می کنیم شما را با اصول ارتباط مؤثّر آشنا کنیم??

? این‌ که چگونه با افراد مختلف برخورد صحیح داشته باشید و از چه عکس‌العملي در مواقع خاص استفاده کنید، و با شیوه‌های عملی نفوذ در دیگران، متقاعد ساختن دیگران و مدیریت و اداره‌ی مقاومت دیگران آشنا گردید.

? این که چگونه و از چه روشی به خواسته‌هاي معقول خود دست ‌یابید. ? چگونه با زبان بدن خود حرف بزنید و از حالات بدنی افراد مقابل خود بیان‌های واقعی را دریافت کنید؛ چگونه شرایطی ایجاد کنید که دیگران درکتان کنند و يا به شما اعتماد نمایند. ? چگونه نقطه‌نظر خود را به صورتی که در فرد مقاومت ایجاد نکند، بیان کنید. ? چگونه دیگران را با خود همراه نمایید و بتوانید زیباترین ارتباطات انسانی را با دیگران برقرار کنید و در دل آن‌ها نفوذ نماييد. دنیای امروز، دنیای ارتباطات است. در جهان امروز، قدرتمند کسی است که دارای ارتباطات مؤثّر گسترده‌تری باشد. هرچه روابط مؤثّر و مناسب بیش‌تر باشد، انسان از امکانات، استعداد ها و سرمایه‌های دیگران بیش‌تر بهره مند می‌شود. ایجاد ارتباط مؤثّر و زیبا، خود یک هنر است و کسی که چنین توانایی دارد، در حقیقت یک هنرمند است.

هر انسانی یک پروژه است و ویژگی‌های خاصّ خودش را دارد. علّت بسیاری از اختلافات انسان‌ها به خاطر همین پیچیدگی‌ها و عدم شناخت و درک متقابل از یکدیگر است. در عین حال، بسیاری از ارتباطات موفّق و زیبای بین انسان‌ها، آگاهی از ویژگی‌های طرف مقابل و درک به موقع و ارایه‌ی عکس‌العمل های بجا و مناسب نسبت به آن‌ها است. در نحوه‌ی ارتباطات انسانی، آن‌چه که بین همه‌ی انسان‌ها معمولاً مشترک است، لبخند است که معنای زیبایی را برای هر مخاطبی ارایه می‌دهد. اخلاق پسندیده و جذّاب، یکی از اصول موفّقیّت است. اخلاق نیکو از چنان جاذبه‌ای برخوردار است که خداوند متعال در قرآن، آن را مغناطیس جاذبه‌ی افرد به پیامبر معرّفی کرده و می‌فرماید: «و اگر خشن و بد‌اخلاق بودی، مردم از اطراف تو پراکنده می‌شدند». ناپلئون هیل می‌گوید: «اگر کسی از ویژگی‌های اخلاقی برخوردار باشد، اغلب می‌تواند کمی‌ها و کاستی‌های خود را در زمینه‌های کمّی و کیفی جبران کند».

مؤمن لبخند دارد و اندوه را در قلب پنهان می‌کند.

 
3.4 5 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x