وقتی تصویر سازی ذهنی معجزه میکند

مبانی بهینه‌سازی تصویر ذهني و معجزه آن

به نظر شما با تصویرسازی میتوان هر ناممکنی را ممکن ساخت؟ آیا میتوان هر واقعه ای را تحقق بخشید؟ تصویرسازی ذهنی در زندگی تأثیری دارد؟ چه وقت تصویرسازی معجزه می کند؟

فرد با تصویر ذهنی مثبت و سالم، از خود انسانی سرشار از اشتیاق می سازد که همواره احساس خوشبختی و تندرستی می‌کند و میتواند در زندگی خود معجزه ای بیافریند. پس اگر تمایل به حفظ سلامتی، توسعه و بهبود در بخشی از زندگی خود را دارید، با توجّه به مطالب زیر، تصویر ذهنی خود را مثبت و بهینه کنید:

 از نقاط قوّت و احساسات مثبت خود قدردانی کنید و راه‌هایی برای رفع نقاط ضعف خود بیابید. برای توصیف خود از لغات و جملات تأکیدی صحیح و مثبت استفاده کنید؛ چرا که كلام مثبت باعث مي‌شود افكار بهتري داشته باشيد و فكر بهتر، رفتار بهتري را به دنبال خواهد داشت؛ براي مثال، به خود بگوييد: «من در حال حاضر، فردی بسیار پر‌قدرت و نیرومند هستم و میزان اشتیاق و انرژی درونی‌ام روز به روز بیش‌تر می‌شود». ادوارد دبلیو‌ بوک در اين باره مي‌گويد: «جوانی که خود را هیچ می‌پندارد، ایمانش کم است و او که می‌گوید من همه چیز هستم و برای اثبات ادعایش کمر همّت می‌بندد، درست فکر می‌کند و این به معنی تکبّر نیست… برای ما همین کافی است که آن را ایمان، اعتقاد، اطمینان و حضور خدا در وجودمان بدانیم، او ما را به اطاعت دستورات خود فرمان می‌دهد. اگر خود را قبول نکنید، هرگز از امکانات و استعدادهای بالقوّه‌ای که درون شمای منحصر به فرد وجود دارد، بهره‌ای نخواهید برد». هرگاه یک باور منفی به ذهنتان آمد، بلافاصله جنبه‌های مثبت زندگی و استعدادها و توانایی‌های خود را به یادآورید؛ چرا که باورهای منفی مثل حسّ حقارت یا عدم توانایی، سدّ توانایی‌های شما هستند. در طرز فکر خویش، از واژه‌های افراط‌آمیز مثل همیشه یا هیچ‌گاه استفاده نکنید. کاربرد جمله‌هایی مثل: «همیشه اشتباه می‌کنم» یا «هیچ‌گاه پیشرفت نخواهم کرد»، پیشرفت شما را مختل می‌کند. خودتان را بی‌هیچ قید و شرطی دوست داشته باشید، به وجودتان احترام بگذارید که تنها منبع احترام به شما، خودتان هستید؛

اين آيه را به خاطر بسپاريد:

«ولقد كرّمنا بني آدم…» وانسان را گرامي داشتيم.

خود را شخص یگانه‌ای بدانید که قادر است الگوی جهانی قرار گیرد. ماكسول مالتز در كتاب معجزه‌ی تصوير ذهني به نقل از دکتر لسلی دی ودرهد مي‌نويسد: «خدا انسان را زنان و مردانی می‌بیند که کارهای زیادی از عهده‌شان ساخته است. او ما را انسان‌هایی روشن، متکّی به نفس و بشّاش می‌بیند. در نظر او، ما قربانیان مفلوک دنیای هستی نیستیم؛ بلکه اربابان هنر حیات هستیم …. بیایید به خوشی‌های واقعی بیندیشیم که لحظه‌ها را می‌سازند، بیایید امکان تغییر را قبول کنیم و به آن خوشی‌ای که در فرایند شدنش هستیم، معتقد باشیم و آن احساس کهنه‌ی بی‌ارزش بودن و ناکام ماندن را دور بریزیم». با اشخاصی دوستی کنید که تصویر ذهنی مثبت و سالم دارند و یادتان باشد که تحت تأثیر قضاوت منفی دیگران قرار نگیرید. از تجسّم خلّاق استفاده کنید؛ یعنی با قدرت تخیّل، خود را در وضعیتی تجسّم کنید که گویی به هدفتان رسیده‌اید.

تأثیرات تصویر ذهنی در زندگی

در این قسمت می‌خواهیم شما را با تأثیرات تصویر ذهنی در زندگی آشنا كنيم. تصویر ذهنی، اوّلین عامل اساسی در نیل به موفّقیّت است. اصولاً فرق بین انسان‌هاي موفّق و نا‌‌موفّق، به خاطر توانایی‌های آن‌ها نیست؛ بلکه به‌خاطر تصوّر آن‌ها از خود است. انسان‌های موفّق به خودشان ایمان دارند. تصویر ذهنی مثبت در ایجاد سازگاری بیش‌تر با محیط، کاهش درگیری و تنش‌های پیرامونی، به شما کمک می‌کند و باعث افزایش میزان تأثیرگذاری و مقبولیت اجتماعی می‌شود. عکس این قضیه را در نظر گرفته و تأثیرات منفی آن را در قالب مثال زیر مشاهده کنید: دو نفر از دوستان خود را می‌بینید که با هم درگوشی صحبت می‌کنند و با مشاهده‌ی شما دست از صحبت می‌کشند. شما نتیجه‌گیری اشتباه کرده و این تصویر، در ذهنتان ایجاد می‌شود که حتماً در مورد من بدگویی می‌کردند؛ در حالی که واقعیّت این بوده که آن‌ها درباره‌ی یک مسأله‌ی کاملاً شخصی صحبت می‌کردند. همین تصویر ذهنی منفی، ممكن است باعث ايجاد اضطراب، درگیری ذهني (و حتّي فيزيكي)، حسّ بی‌اعتمادی، بی‌اعتنایی، سردرد و بد‌‌ رفتاري در شما شود؛ در حالی که اگر مثبت فکر می‌کردید، مشکلات بعدی هم به وجود نمی‌آمد.

سخن ذيل از امام علي (ع)به همين نكته اشاره دارد:

«اسوا الناس حالا من لم يثق باحد لسوء ظنّه و لم يثق به احد لسوء فعله»

كسي از همه حال و روزش بدتراست كه به سبب بدگماني‌اش به هيچ كس اعتماد ندارد و به سبب بد رفتاري‌اش هيچ كس به او اعتماد نمي‌كند. خوشبختی در آینده نیست؛ بلکه موضوع حال است. اغلب آدم‌ها منتظرند که در آینده اتّفاقی بیفتد تا احساس خوشبختی کنند؛ ويليام جيمز مي‌گويد: «آن چه ما آن را مصیبت و بدبختبی می‌نامیم، صرفاً ناشی از طرز تلّقی ما است که از این پدیده داریم. با تغییر این طرز تلقّی، می توانیم مسیر جریان را تغییر دهیم؛ کافی است با یادآوری هدف، جای ترس را با تهاجم عوض کنیم». بعد از این که آزمایشگاه یک میلیون دلاری ادیسون که بیمه نبود در آتش سوخت،او در پاسخ به سؤال كسي که از او پرسید: حال چه می کنی؟ گفت: «از فردا صبح شروع به ساخت مجدّد آن خواهم کرد». ماكسول مالتز مي گويد: «اديسون روحيّه‌ی تهاجمي اش را حفظ كرده بود. او هنوز علي رغم اين بدبياري به دنبال هدفش مي‌رفت و چون اين روحيّه ی هدف‌جويي را حفظ كرده بود، به خاطر اين حادثه احساس نگون‌بختي نمي كرد». گاه شما نسبت به حوادث احتمالی و چیزهایی که وجود خارجی ندارند، واکنش نشان می دهید و با خود مي گوييد: «نكند اين اتّفاق بيفتد»؛ همان طور که قبلاً گفتیم، دستگاه عصبی انسان فرق بین واقعیّت و خیال را تشخیص نمی دهد. در این موقع، بر طبق فرمايش پيامبر اكرم(ص)، «بی اعتنایی» تنها راه برخورد با این افکار مزاحم است. ايشان مي فرمايند: «اذا تطيّرت فامض و اذا ظننت فلا تقض و…» هرگاه فال بد زدي، اعتنا نكن و هرگاه گمان بردي، داوري نكن و…  تصویر ذهنی و نقش آن در آرامش: آیا می دانید داروهای آرام‌بخش، محیط را تغییر نمی دهد؟ محرّک مزاحم سر جایش است. در ذهن، آن را تشخیص می دهید؛ ولی به آن حسّاسیت نشان نمی دهید. حال که تغییر محیط استرس زا امکان پذیر نیست، می توان از تصویر ذهنی مثبت به عنوان آرام بخش طبیعی یا ذهنی استفاده کرد.

[gravityform id=”3″ title=”true” description=”true”] چرا نمیتوانم ریلکس کنم؟?

عوامل مختلفي وجود دارد که ممکن است بعضی افراد نتوانند به راحتی خود را ریلکس کنند؛ البته این افراد نباید دلسرد شوند و باید سعی کنند موانع مختلف را برطرف سازند تا به مرحله‌ی ریلکسیشن برسند.   ممکن است عدّه‌ای شرایطی را كه برای ریلاکس شدن ذکر شد، کاملاً رعایت نکرده باشند.  ممکن است شدّت تنش بالا باشد و ریلکس ساده نتواند تنش حاصله را مهار کند.  ممکن است بدنشان پذیرش ریلکس را نداشته باشد یا بهتر بگوییم استعداد ریلکس شدن را به خاطر مقاومت ناخواسته نداشته باشد؛ در این صورت، قبل از تمرین، باید تمرینات سختی را انجام دهند. ممکن است قبل از ریلکس شدن، افکار مزاحم زیادی ذهنتان را مشغول داشته باشد و مانع از تمرکز فکریتان شود. پس از رسیدن به حالت تن‌آرامی و ریلکس، می توانید از قدرت «تجسّم خلّاق» که یکی از روش‌های مؤثّر در بهبود تصویرسازی ذهنی می‌باشد، استفاده کنید. تمرين ذيل نمونه‌اي از آن مي‌باشد.

اینجا برای انجام ریلکس یه تمرین خوب براتون آوردم

تمام عضلات بدن خود را از پایین به بالا منقبض کنید و سپس به حالت آرام درآورید. تصوّر کنید بر روی یک پلّه برقی پا گذاشته‌اید که پایین می‌رود. به صورت معکوس از 10تا 0 شمرده و با هر عدد به خود تلقین کنید که بدنم شل و شل‌تر می‌شود. پس از رسیدن به وضعیت آرامش، خود را در آسمان آبی به صورت معلّق ببینید که آرام بر روی سبزه‌های دشتی زیبا فرود می‌‌آیید. باید سعی کنید اگر چیزی می‌خورید، طعم و مزه‌ی آن را کاملاً احساس کنید. بوهای موجود در آن فضا را استشمام کنید و…. روبروی خودتان یک پرده‌ی بزرگ می بینید؛ خود را در وضعیت مطلوب با تمام جزئیات آن بر این پرده ببینید. مشاهده‌ی تصویر ذهنی دلخواه را به طور مستمر آن‌قدر تکرار کنید که تمام قسمت‌های آن در حافظه‌ی ناخودآگاه شما قرار گیرد. سریع‌ترین راه تغییر عادات، نگرش و طرز تفکّر، همین تصویر ذهنی است.

? این تمرین را 21 روز، به صورت روزانه انجام دهید تا شاهد تأثير شگرف آن در زندگيتان باشيد.?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *