سریعترین راه کاهش استرس

بهترین و سریعترین راه برای کاهش استرس

هنگامی که فرد دارای استرس است، راه های زیادی برای کاهش آن به او پیشهاد می شود، اما در اینجا ما یکی از بهترین و سریعترین راه های آن را به شما ارائه می دهیم. وجود استرس در بدن تغییرات زیادی ایجاد میکند؛ مثلاً میزان ضربان های قلب، فشار خون شریانی، تعداد حرکات تنفّسی، مصرف اکسیژن (شدّت سوخت و ساز)، سطح کاکتان‌ها در خون، فعّالیّت سیستم عصبی سمپاتیک و تنش یا انقباض خفیف عضلانی افزایش پیدا می‌کند؛ امّا در هنگام عمل ریلاکس شدن، کاهش می‌یابد.

 

به‌طور‌كلّي، استرس عوارض جسمانی، ذهنی، عاطفی و رفتاري زیادی را در‌بردارد که:

“تنفّس نامنظّم، سرگیجه، زخم‌های روده و معده، بیقراری و به خود پیچیدن، پرش‌های عصبی و کمردرد» از علایم جسمانی استرس است “

 

“کاهش یا عدم تمرکز، فراموش‌کاری، بی‌رغبتی، بیش‌تر مرتکب اشتباه شدن، قضاوت نادرست درباره‌ی افراد و موقعیّت‌ها از علایم ذهنی استرس هستند”

 

“احساس گناه،افسردگی، احساس تنها ماندن، تحریک‌پذیری، نگرانی بیش‌از‌حد وگوشه‌‌گیری» از علایم عاطفی استرس است “

 

“تمایل شدید به سیگار کشیدن، پرخوری، کم‌اشتهایی و بی‌اشتهایی، وسواس شدن، چنگ زدن به موها» جزو علایم رفتاری استرس محسوب می‌شوند.”

 

راه های شناخت یک فرد تنش زده :

بسیاری از افراد بدون آن که متوجّه باشند، تنش‌زده هستند. راه‌های بسیاری برای نشان دادن تنش وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

سر به جلو خم می‌شود. اگر فشار روانی، ناشی از درد یا اندوه باشد، امکان دارد سر کاملاً به طرف چانه خم شود.

شانه‌ها تا نزدیک گوش‌ها بالا می‌آیند و آن‌جا می‌مانند.

انگشتان دست به حالت مشت به هم گره می‌خورند و امکان دارد دست‌ها به هم چفت شوند.

بعضی از خانم‌ها تمایل دارند لبه‌ی صندلی نشسته و ساق پا را دور پای دیگر بپیچند. معمولاً هر دو گروه زنان و مردان، پاها را روی هم می‌اندازند و سپس پای بالایی را رو به بالا محکم نگه می‌دارند یا پای بالایی را از قوزک پا به سرعت به بالا و پایین حرکت می‌دهند. تکیه‌گاه دو پا نقطه‌ای در بالای محلّ حرکت است.

تنفّس به حالت تنگی نفس یا تند شدن نفس به حدّی که سینه به سرعت بالا و پایین حرکت کند، دیده می‌شود.( همیشه تکیه بر دم است نه بازدم.)

فک محکم بسته شده و دندان‌ها به هم فشرده می‌شود. لب ها محکم بسته می‌شوند و زبان به سقف دهان می‌چسبد. پیشانی چروک می‌خورد و چشم‌ها درد یا عضله درهم کشیده می‌شوند یا نظیر حرکت خطر واقعی یا خیالی از حدقه در می‌آیند.

جويدن ناخن و بازی با موی سر از دیگر علایم تنش هستند.

تداوم دراز‌مدّت استرس و فشار زیادی که بابت انطباق خود با آن متحمّل می‌شوید، می‌تواند بدن شما را خسته و فرسوده کند و خطر آسیب ‌دیدن دستگاه‌هایی مانند قلب و کلّیه را افزایش دهد.

برای این که به این عوارض دچار نشوید و نيز بتوانيد از قدرت ضمير ناخودآگاه براي تصوير‌سازي ذهني استفاده كنيد، باید بتوانید بدن خودتان را آرام کنید. یکی از راه‌های دست‌یابی به آرامش، انجام عمل ریلکسیشن می‌باشدكه در اين قسمت به شرح آن پرداخته مي‌شود.(برای اطلاعات بیشتر در این زمینه و تمربن برای از بین بردن این علایم به لینک بالا حتما سزی بزنید.)

ریلکسیشن چیست؟ ریلاکسیشن از کلمه‌ی ریلاکس (relax) به معنای آرام‌ گرفته شده و ریلاکسیشن (relaxation) یعنی تن‌آرام‌سازی، به‌کار‌بردن فنونی است که بتوان با کمک آن فنون، جسم خود را آرام کرد.

و اما ریلکسیشن به چه دردی می خورد:

 

کسانی که برای مدّت طولانی در شرایط آرامش قرار بگیرند، نگرش مطبوعی نسبت به زندگی پیدا خواهند کرد و تحوّلاتی مانند قدرت تحمّل و پذیرش بیش‌تر، بخشندگی، فداکاری، متانت، وقار، صبوری و دید وسیع‌تر نسبت به مسایل زندگی درونشان پیدا می‌شود. همچنین حالاتی نظیر عصبانیّت و اضطراب از بین می‌رود.

 

تمام بیماری‌ها و ناراحتی‌هایی که به کمک هیپنوتیزم یا مدیتیشن قابل درمان هستند، از طریق ریلاکس ‌شدن معالجه می‌شوند.

 

عمل ریلاکس‌ شدن، تمایل بدن به مصرف دخانیات و داروهای آرامش‌بخش را تقلیل می‌دهد.

 

در هنگام هیجان‌زدگي، عمل ریلاکس باعث آرامش اعصاب شما شده و تن صدای شما بهتر تحت کنترلتان درخواهد آمد.

 

با انجام عمل ریلاکس، هنگامی که در انتظار به سر می‌برید،آرامش داشته و خیلی آرام و صبور می‌شوید.

 

ریلاکس باعث می‌شود که انسان‌ها در مسایل و مشکلات روزمرّه‌ی زندگی و هنگامی که احساس ترس و نگرانی می‌کنند، از حالت تعادل خارج نشده و ضعیف و ناتوان نشوند.

 

ریلاکس شدن باعث می‌شود که شما زودتر و بهتر به آرزوهایتان برسید.

.

مغز انسان دارای دو نیمکره‌ی چپ و راست است که نیمکره‌ی چپ آن به امور مادّی و دنیوی و نیمکره‌ی راست آن به امور غیرمادّی مرتبط است. با انجام حركات ريلاكس، نيم كره ی راست مغز كه با خلّاقيت در ارتباط است، فعّال مي‌شود و ذهن در وضعيت آلفا قرار مي‌گيرد؛ يعني وضعيتي كه به شما برای رفع مشکلات، ایجاد تلقین و رسیدن به خواسته‌هایتان کمک می‌کند؛ به‌این‌صورت که هنگامی که بدنتان را ریلاکس و ذهنتان را آرام می‌سازید، شروع به تجسّم ذهنی می‌کنید و تغییراتی را که دوست دارید در زندگیتان ایجاد شود، در ذهن خود مجسّم می‌کنید. با روی دادن این تغییرات و موفّقیّت‌ها در زندگی واقعی، تحوّلات عمده‌ای در نگرش شما پدید می‌آید. در هنگام ریلاکس می‌توانید یک عمل خوشایند را که در گذشته به شما احساس آرامش و نشاط داده است ـ از قبیل: ساحل دریا، چمن زار و سایه‌ی یک درخت ـ در ذهنتان ببینید و خودتان را به مدّت چند دقیقه در آن‌جا تصوّر کنید و سپس به خودتان تلقین کنید که هر زمان که چشمتان را باز کنید، حالتان بسیار بهتر از گذشته خواهد بود.

فراموش نکنید که افکار شما دنیایتان را می‌سازد ـ برای رسیدن به آرزوها و اهدافتان، باید ابتدا آن‌ها را در ذهن خود تجسّم کنید و سپس به آن‌ها اعتقاد پیدا کنید تا بتوانید در عالم واقعیّت، شاهد رؤیاهای خود باشید.

 

چنان‌كه مولي اميرالمؤمنين علي(ع) مي‌فرمايند: «الفكر في الخير يدعو الي العمل به »

 

انديشه‌كردن در خوبي ها، انگيزه‌ی به‌كار‌بستن آن‌ها مي‌شود.

 

مزایای ریلکسیشن

مضرات استرس

شرايط آمادگی برای ریلاکس

برای انجام ریلاکس باید شرایط مناسب فراهم شود؛که این شرایط عبارتند از:

محیط : براي اين كار، محلّ آرام و ساکتی را انتخاب کنید و آن را با نور ملایم، تختخواب راحت و ثابت و در صورت لزوم، یک صندلی راحتی مساعد نمایید. هوا: هوای داخل اتاق باید متعادل باشد؛ يعني نه خیلی گرم باشد و نه خیلی سرد. رنگ: استفاده از رنگ‌های ملایم آبی، سبز، خاکستری معمولاً برای ریلاکسیشن مناسب‌ترند. رنگ آبی معرّف آرامش، استراحت و خستگی‌زدایی می‌باشد. این رنگ از شدّت عصبیّت می‌کاهد. رنگ سبز، رنگ تعادل، توازن و همدلی است. به کار بردن پرده‌های سبز رنگ در اتاق استراحت می‌تواند شادابی، جوانی و انرژی را برایتان به ارمغان آورد. موسيقي: استفاده از يك موسيقي ملايم بدون كلام يا صداهاي طبيعي مثل امواج دريا و آواز پرندگان می‌تواند مفید باشد.

 آرام کردن دردها و رنج‌های خفیف جسمی: برای این‌که عمل ریلاکس بهتر انجام شود و نتیجه‌ی بهتری بگیرید، باید عوامل کوچکی را که آرامش شما را بر هم مي‌زنند، برطرف کنید؛ مثلاً کفش‌ها و جوراب‌هایتان را درآورید و لباس هاي راحت و آزاد بپوشيد، جواهرات خود را از بدن دور كنيد و قبل از عمل ریلاکس، مثانه‌ی خود را تخليه كنيد.

وضعیت سر و بدن: قرار گرفتن وضعیت سر، در درجه‌ی اوّل، اهمّیّت بسزایی دارد؛ زیرا قرار‌گرفتن صحیح سر، به بر طرف کردن حجم زیادی از کشش‌های عضلات گردن، سر، پوست سر و پیشانی کمک می‌کند. برای این کار از بالشتی کم ارتفاع استفاده کنید؛ به‌طوری که سرتان چندان بالا نباشد. طوری بالش را تنظیم کنید که سرتان در راحت‌ترین وضعیت قرار بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *