معجزه ارتباط و N.L.P

 

برای استفاده از N.L.P باید سه گام برداشته شود که البته با خواندن این کتاب گام اول را برداشته‌اید:

 1ـ تغییر دانش و آگاهی      2ـ تغییر بینش و دیدگاه        3ـ تغییر روش و عملکرد

 

مطالب این کتاب همانند ابزاری است که می‌توان در راه درست یا غلط استفاده کرد. استفاده از آن در راه درست سودی متقابل را نصیب ما و دیگران می‌کند.

بخش اول: راپورت چیست و چگونه می‌توان به آن دست یافت؟

راپورت به معنای ارتباطی سازگار توأم با مهربانی است. در ارتباط با دیگران هنگامی که بر وجوه افتراق با آنها تأکید می‌کنیم سبب دشواری ارتباط شده ولی اگر بر وجوه اشتراک تأکید کرده و با هر فرد از زبان خود او صحبت کنیم گامی مؤثر در ارتباط مؤثر برداشته‌ایم.

قانون راه‌حل‌های متنوع: می‌بایست با توجه و شناخت از فرد مقابل راه‌حل‌های زیادتری نسبت به او برای تأثیرگذاری بر او داشته باشیم تا بتوانیم بر مقاومت او غلبه کنیم.

راه ایجاد ارتباط مؤثر: همگام شدن

در همگام شدن از طریق زبان، زبان بدن، اعتقادات و … طوری عمل می‌کنیم که فرد ما را موافق خود بداند. لذا با او ارتباط مؤثر برقرارخواهیم کرد و می توان از این طریق به او کمک کرد.

تو را دوست دارم زیرا شبیه من هستی.

از آنجایی که ثابت شده است که ما کسانی را که شبیه ما هستند دوست داریم در همگام شدن با توجه به راه‌حل‌های متنوع باید نقاط اشتراک خود با آنها را ارایه دهیم. «اگر من مثل شما باشم، شما مرا دوست خواهید داشت و اگر شما مرا دوست بدارید می‌خواهید با من به توافق برسید.»

همگام شدن با روحیه دیگران

ویلیام جیمز معتقد است که از آنجایی که کنترل عمل به دست ماست با تنظیم عمل می‌توان احساس را تنظیم و کنترل کرد. از این طریق می‌شود با روحیات دیگران همگام شد. با این کار به فرد مخاطب می‌گوییم: من مثل تو هستم. می‌توانی روی من حساب کنی». لذا یکی از بهترین راه‌های تغییر دیگران این است که ابتدا خود را با یک یا چند جنبه رفتاری او همگام کنی و بعد خود را تغییر دهی چرا که وقتی با کسی همگام می‌شوی در قدم بعدی او با تو همگام می‌شود.

زبان بدن:

هنگام برقراری ارتباط با دیگران حالات چهره (55%)، لحن صدا (38%)، کلمات (7%) از پیام را به فرد منتقل می‌کند لذا اگر بین این سه عنصر هماهنگی لازم برقرار نباشد پیام‌های متفاوتی به طرف مخابره شده و شاید اثر منفی بگذارد. زبان بدن از مهمترین عامل‌هاست.

چگونه با زبان بدن حرف بزنیم؟

همگام شدن یعنی هم‌ ردیف قرار دادن رفتار غیرکلامی خود با رفتار غیر کلامی دیگران. می‌بایست از رفتار غیر کلامی دیگران آگاه شد و به آن جواب مثبت داد. از زبان بدن بین دو نفر می‌توان به عشق، تنفر، نزدیک شدن و … آگاه شد.

چگونه به زبان دیگران حرف بزنیم؟

می‌بایست به طور کنترل شده به آهنگی کلام فرد مقابل توجه کرده و با آن آهنگ و با استفاده از کلمات و تصاویر ذهنی مخاطب با او حرف بزنیم و در صورت رفتار غلطی او با تغییر خود البته در کنار او نه در مقابل او را به تغییر ترغیب کنیم.

روبرو شدن با باورها و عقاید

در همگام شدن با مخاطب ابتدا به تصدیق مطلبی که مخاطب می‌داند پرداخته و آن‌گاه او را به سایر احتمالات و امکان‌ها توجه می‌دهیم.

 توجه به تنفس و هم‌آوایی درآن تأثیر مثبت روی ارتباط دارد. البته در زمینه‌های تجاری و اداری ممکن است اغلب کار برد نداشته ولیکن زندگی جنسی را بهتر می‌سازد.

مرحله بعد: هدایت کردن  

همگام شدن انجام عملی مطابق با رفتار مخاطب می‌باشد اما برای هدایت او ابتدا باید موضع فرد را شناخت و با قرار گرفتن در آن موضع به او امکان انتخاب‌های متعدد را بدهیم.

از کجا بدانیم که به مرحله ارتباط مؤثر رسیده‌ایم؟

می‌توان زبان بدن را تغییر داد. اگر او هم این کار را کرد به همگامی رسیده‌ایم یا در زمینه کلامی با پرسیدن سؤال موقعیت خود را بسنجیم. اگر فرد با ما موافق بود به راهنمایی او می‌پردازیم و جزییات را بیان کرده، در مقاطع مختلف نظر او را جویا می‌شویم و اگر مقاومت کرد به حالت همگامی با او برمی‌گردیم.

وقتی همگام شدن صلاح نیست.

در مواردی که مخاطب به آن تمایل ندارد و نمی‌تواند آن را قبول کند مانند لکنت زبان با او همگام نشوید و اگر در مخاطب مقاومت زیادی مشاهده کردید رفتار خود را تغییر دهید.

نتایج همگام شدن:

 مهمترین پیام در همگامی با مخاطب این است که شبیه او هستید. این باعث شکسته شدن مقاومت و فضایی مناسب برای هدایت می‌شود. از طرفی متوجه تجربه دیگران شده، احساس آنها را درک کرده و زمان مناسب برای دادن پیشنهاد را پیدا می‌کنید.

 

بخش دوم: هنر برقراری ارتباط

بفهمیم که دیگران چگونه می‌فهمند.

اشخاص تصویری، از دنیا احساسی متفاوت با دیگران دارند. افراد از طریق شنیداری یا احساسی یا شهودی نیز به درک مطالب می‌پردازند. برای ارتباط مؤثر با این چهار دسته باید این چهار شیوه را شناخت.

دیدن باور کردن است.شنیدن باور کردن است.احساس کردن باور کدرن است.

افراد سه روش برای پردازش اطلاعات دارند:

1ـ ایجاد تصاویر دیداری   2ـ گفتگو کردن با خود  3ـ شنیدن صداها

شناسایی شیوه‌های ادراکی: باید به کلمات وتصاویری که فرد از آن استفاده می‌کند توجه کرد. بسته به اینکه حالت دیداری یا شنیداری دارد یا از حس و درک استفاده می‌کند در دسته‌های دیداری، شنیداری و احساسی قرا می‌گیرند.

چگونه شرایطی را فراهم کنیم که دیگران ما را درک کنند.

باید شیوه ادراکی طرف را یافته، مطابق با آن با او ارتباط برقرار کنیم.

استفاده همزمان از روش‌های مختلف ایجاد ارتباط مؤثر

در روش همپوشی ادراکی، شیوه ادراکی مخاطب را یافته و در کنار آن سعی می‌کنید توجه او را به روش‌های دیگر نیز جلب کنید. این امر باعث گسترش دامنه تجربیات فرد شده و بهتر می‌تواند شما را درک کند.

گوش کردن پویا:

زمانی که فرد مقابل سخن می‌گوید باید به دقت گوش کرد و نظر و احساس او را درک ککرد و پس از آن خلاصه صحبت او را به طور سؤالی از او پرسید تا مطمئن شویم که منظور او را درست درک کرده‌ایم.

توجه به معانی پنهان:

می‌توانیم برای فهم کامل سخن مخاطب از ادات استفهام چه ،چرا، چه کسی و… استفاده کرده و از او بپرسیم. البته «چرا» معمولاً مقاومت درفرد ایجاد می‌کند.

.

بخش سوم: هنر متقاعد کردن

چگونه به خواسته خود برسیم؟

گاهی اوقات یا از خواسته خود مطمئن نیستیم یا از جواب منفی می‌ترسیم لذا خواسته خود را مطرح نمی‌کنیم. باید دانست هر جواب منفی و هر شکست ما را یک قدم به پیروزی نزدیک‌تر می‌کند.

چگونه به یک نقطه‌نظر جالب برسیم؟

ابتدا باید بدانیم حداقل نتیجه‌ای که ما را راضی می‌کند چیست. از طرفی دلایل طرف مقابل را بدانیم و به شیوه تصمیم‌گیری او آشنا باشیم. فرد مقابل ما زمانی پیشنهاد ما را می‌پذیرد که مزایای آن بیش از معایب برای او باشد لذت باید خود را جای او گذاشت و نقاط مثبت و منفی طرح را یادداشت کنیم. اگر نکات مثبت بیشتر بود نقطه‌نظر جالبی داریم.

شناسایی روش‌های تصمیم‌گیری

می‌بایست با توجه به روحیات و شرایط مشخصی که می‌خواهد تصمیم بگیرد پیشنهاد خود را ارایه کنیم لذا باید استراتژی تصمیم‌گیری او را بشناسیم لذا با طرح سؤال از خود او یا اطرافیانش در مورد تصمیم‌گیری‌های قبلی می‌توان به انگیزه، تصمیم و تأیید او پی برد.

چگونه نقطه نظر خود را به شکلی که تولید مقاومت نکند ارایه کنیم؟

پس از فهم استراتژی تصمیم مخاطب، باید موارد زیر را موردتوجه قرار داد:

روش ادراکی غالب مخاطب  

میزان اطلاعاتي که برای تصمیم‌گیری نیاز دارد. 

تعداد راه‌های چاره‌ای که در آن زمینه است. 

 وجود شخص ثالث و نقش آن در تصمیم‌گیری مخاطب   

زمان لازم برای تصمیم‌گیری مخاطب

همگامی درآینده: بهتر است بعد از اتخاذ تصمیم فرد با درنظر گرفتن رفتار احتمالی او در آنیده در آن مورد با او همگام شده و ارو را از کمک خود مطمئن سازیم.

خاطرات گذشته؛ یک منبع قدرتمند ناخودآگاه

در برخورد با دیگران خاطرات ثبت شده در ذهن که به صورت ناخودآگاه وجود دارند تأثير زیادی روی ارتباط می‌گذارند.

چگونه خاطرات گذشته روی ما تأثیر می‌گذارند؟ درزمانی که احساسات یک نفر تحریک شده است آنچه بگوییم و عمل کنیم با آن احساس ارتباط برقرا کرده و در سطح ذهن ناهشیار است لذا هر زمان که آن کار یا حرف را تکرار کنیم احساس قبلی در او شکل می‌گیرد. پس باید مراقب انگاره‌هایی که در ذهن دیگران قرار می‌دهیم باشیم.

چگونه می‌توانید به واکنش‌های مورد علاقه خود برسید؟

در زمینه مورد نظر بخواهیم خاطره خوشی که دارد را برای ما تعریف کند. البته باید این اتفاق به خودی خود بیافتد و یا با طرح سؤال او را به این مرحله برسانیم.

ارتباطی میان پاسخ او و رفتار خود ایجاد کنیم مانند ارتباط کلامی که در آن باید از چند کلمه جالب با بار مثبت استفاده کرد یا لمس بازوی مخاطب یا تولید صدا و یا ایجاد حالتی به خصوص در چهره.

در زمان مناسب میان رفتار خود و طرز واکنش مخاطب ارتباط برقرار کنیم.

تمرین تمرین تمرین: سعی کنید در برخورد با اطرافیان احساسات خوشایند آنها را برانگیزید.

یک نکته مهم: در روش برقراری ارتباط به کمک خاطرات مثبت امکان سلطه‌جویی به معنی منفی کلمه وجود دارد لذت باید توجه داشت که احترام به خود و داشتن حرمت نفس دارایی بسیار ارزشمندی است.

تلقین‌های پنهان: این تلقین‌ها زمانی که به اندازه کافی تکرار شوند روی ذهن ناهشیار تأثیر می‌گذارند. می‌بایست تا حد امکان از افاردی که تلقین منفی می‌کنند دوری کرد یا حداقل با جملات مثبت اثر آن را خنثی کرد.

سؤال‌ها و فرامین تلویحی: در ظاهر به صورت عبارت هستند ولی مضمون وسیع‌تری دارند. در واقع یک پیشنهاد به صورت غیر مستقیم بیان می‌کنند و در ظاهر مستقیماً به مخاطب نگفته، گویی اطلاع‌رسانی می‌کنند. آهنگ کلام دراین جملات مهم است و اینکه روی چه قسمتی تأکید می‌کنیم.

چگونه گفتگو را کنترل کنیم؟ اشخاص بیش از گوش کردن به صحبت کردن علاقمند هستند اما کسی که گوش می‌کند کنترل گفتگو را به دست می‌گیرد. می‌تواند با طرح سؤال مسیر بحث را هدایت کند و یا از طریق گوش کردن پویا فرد را به صحبت تشویق کرد. اگر هم خواهان قطع بحث بودیم از طریق مخالف‌گویی یا سکوت کامل در چهره وکلام می‌تون به این هدف هم رسید.

بخش چهارم: روبرو شدن با مقاومت

مقاومت چیست و راه برخورد با آن کدام است؟ در برخورد با مقاومت ابتدا به جنبه‌ای که با فرد موافق هستیم همراه شده و آن را تأیید می‌کنیم گویی وارد جبهه او شده بعد با تکیه بر آن مطلب دلایل مخالفت فرد را یافته، به حل آن می‌پردازیم.

 مقاومت در برابر تغییر:  این نوع مقاومت به دلیل عدم اطمینان ملازم تغییر است لذا باید به محرک‌هاتوجه کرد. باید با افرادی که در این تغییر تحت تأثیر قرار می‌گرفتند صحبت کرده، آنها را در فرآیند تصمیم‌گیری دخالت داد.

 زندگی مسابقه نیست

باید در ارتباط با  دیگران به سیستم برنده ـ برنده برسیم. در این روش مخاطب هم به این کار میل و رغبت نشان می‌دهد.

 تشویق افراد به صحبت

1ـ می‌توانیم پشت سر هم چند سؤال از فرد بپرسیم. هر بار که می‌‌آید جواب دهد سؤال بعدی. بعد از مدتی به حرف می‌آید.

2ـ در جملاتی مدام تکرار کنیم که اگر نمی‌خواهی نگو. آن چیزی را که می‌خواهی بگو.

استفاده خلاق از پریشانی: هنگامی که فرد را در حالت گیجی و بهت قرا می‌دهیم با فرمانی که به او می‌دهیم واکنش مثبت نشان می‌دهد.

روبرو شدن با مخالفت‌ها

اعتراض او را پذیرفته و نکات عمده مطلب را یک به یک بگوییم و نظر او را جویا شده، شک او را از بین ببریم.

اگر پذیرش حرف طرف مقابل باعث زیر سؤال رفتن باورهای ماشد می‌توان با احاساس او هم‌آوایی کرد.

با بیان یک داستان آن را به شکل مورد نظر ارتباط دهیم.

با ابراز علاقه و کنجکاوی می‌توان او را به تجدید نظر واداشت.

با خلاصه کردن و طرح سؤال به عبارتی گوش کردن پویا او را به عدم مخالفت تشویق کرد.

 از او بپرسیم چه مواردی او را متقاعد می‌کند.

اگر بدون دلیل از جواب طفره رفت از شیوه رویارویی مستقیم استفاده کرده، به او بگوییم هر تأخیر درتصمیم‌گیری به معنی رد کردن کل پیشنهاد است.

در آموزش‌های جرأت‌آموزی از روش صفحه خط استفاده کرده در این روش بدون توجه به جواب منفی با تأیید حرف او خواسته خود را تکرار کنیم.

روبرو شدن با شخصیت‌های مقاوم

صندلی داغ: با تفکر به سمت مخاطب رفته در نزدیکی اوقرار بگیریم. آن‌گاه خطاب به صندلی خالی سؤالات را مطرح کرده و پاسخ را هم بگوییم.

پیشنهاد دادن معکوس: عکس نظر خود را بیان کرده واز طرفی نظر واقعی خودرا که درست است بیان کنیم به گونه‌ای که مخاطب متوجه نظر واقعی ما نشود.

روش فرمان و اعلام کردن: در برابر افراد دیکتاتور در فرمان باید دید فردچه انجام می دهد یا خواهد داد. بعد خیلی ساده به او فرمان دهیم و در اعلام کردن نیز کاری راکه می‌کنیم یا قصد انجام آن را داریم اعلام کرده، با این کار کنترل رفتار خود را به دست می‌گیریم.

هنر یافتن راه‌های گوناگون برای مشاهده و ارزیابی رفتار

برایایجاد تغییر در نگاه شخص از یک واقعه ابتدا باید نگاه و احساس او از واقعه را درک کرده خود را جای او بگذاریم.

چگونه می‌توانیم در رفتار دیگران بازنگری کنیم؟ می‌توان از گوش کردن پویا استفاده کرد و آن‌گاه است که دلایل او را دانسته و می‌توان در صدد برطرف کردن آنها برآمد.

فرونشاندن خشم و خصومت

در هنگامی که مخاطب به نظر ما حمله می‌کند به جای حالت تدافعی خود را در صف او قرار داده یا با مضمون یا حرف یا احساس او موافقت کرده و بعد بحث را به سمتی که مایلیم هدایت کنیم. اگر هم فرصت خودنمایی را به ما نداد بعد از اینکه خود را تخلیه کرد و آرام شد می‌توان از این روش استفاده کرد.

[gravityform id=”14″ title=”true” description=”true”]

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x