8 راهکار افزایش مثبت اندیشی

 

راه های زیر رو برای افزایش مثبت اندیشی امتحان کن!

از عبارات مثبت در مکالمات درونی خود استفاده کنید.
مانند: من می‌توانم از این درس نمره‌ی خوب بگیرم.
من قادرم از پس حلّ این مسأله بربیایم.
شادی را درخود نهادینه کنید.
افکار منفی را به وسیله‌ی افکار سازنده، جایگزین کنید.

مثال:

فکر منفی: من ازعهده‌ی این مشکل بر نمی آیم.

فکر سازنده: من می‌توانم از دیگران برای حلّ این مشکل کمک بگیرم.
در گفتگو با دیگران از لغاتی که حسّ احترام، شادی و … رادر انسان زنده می‌کند، استفاده کنید.
Keycap Digit Five on Twitter موفّقیّت خود را قبل از عملی کردن یک کار، تصوّر کنید.

تمرین
ویژگی‌های زندگی خود را که می‌خواهید یک سال دیگر از نظر اجتماعی، روحی، فردی، اجتماعی و… داشته باشید، در ذهن تصوّر کرده و توصیف کنید.
 با افراد مثبت‌اندیش ارتباط بیش‌تری برقرار کنید.
به ورزش پرداخته و جملات مثبت و شادی‌بخش بخوانید.
 نتایج مثبت یک حادثه را در ذهن محاسبه کنید.

 

مزایای تفکر مثبت 

از مزایای تفکّر مثبت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
صلح، آرامش، موفّقیّت، بهبود روابط، سلامت جسمی و مقاومت بیش‌تر بدن در برابر بیماری‌های عفونی، انجام راحت‌تر کارهای روزمرّه، شادی و رضایت بیش‌تر از زندگی، تأثیر‌پذیری بیش‌تر دیگران از ما، افزایش طول عمر و ….

تمرین

در زندگی خود، چه چیز را می‌خواهید تغییر دهید؟ چه چیز در حدّ عالی نیست؟ فهرستی از این موارد تهیّه کنید.
تمرین بالا به شما در رسیدن به واقع‌بینی کمک می‌کند.
می‌خواهید بر چه چیزهایی اثر بگذارید:
لیستی از موارد دلخواه را تهیّه کنید.
 کم‌تر از هفت مورد آن را در نظر بگیرید.
نگرش واقعی خود را درباره‌ی هر کدام بنویسید.
از دیگران بخواهید نظر خود را درباره‌ی نگرش شما بگویند. (کمک به فهم میزان حقیقت‌نویسی خود)
 آیا نگرش شما در هر کدام اثر‌بخش است؟
زمینه‌هایی را که لازم است نگرش‌تان را تغییر دهید، شناسایی کنید.
نگرش تازه را به باور تبدیل کنید. به کمک تکرار، قوی کردن شناخت و دلایل خود را به باور تبدیل کنید به کمک تکرار قوی کردن شناخت و دلایل خود را در آن موضوع عمل کردن حتّی به اندازه یک قدم کوچک در راستای آن هدف.

 

راهکارهاي تقويت تفکر مثبت:

همانطور که گفته شد افکار از چنان قدرتي برخوردارند که می‌توانند سازنده يا ويرانگر باشند، بنابراين بايد به خود و فرزندانمان بياموزيم که افکارمان را هوشمندانه کنترل کنيم تا در زندگي به موفقيّت ها و کامیابي‌هاي بزرگي دست يابيم.

نسبت به خودتان احساس خوبي داشته باشيد و خود را خوب ، توانا و با ارزش بدانيد.

ليستي از صفات مثبت خود تهيه کنيد و راههاي تقويت آنها را بيابيد و تجربه کنيد.

ليستي از افکار منفي خود در طي روز تهيه و سعي کنيد براي هر فکر منفي يک فکر مثبت معادل بيابيد تا به کمک آن بتوانيد با افکار منفي مقابله کنيد.

سعي کنيد در گفتار و برخوردهاي روزانه از کلمات و جملات مثبت استفاده کنيد، مثلاً در ملاقات با ديگران بجاي استفاده از کلمه «خسته نباشيد» که داراي بار منفي و القاي حس خستگي است، بگوييد «خدا قوت» ، «شاد باشيد» و يا «پر انرژي باشيد».

افکار خود را متوجه خوبي ها و جنبه‌هاي مثبت زندگي کنيد تا به مرور مثبت نگر شويد.

با خوش بيني سعي کنيد، دستوراتي به ذهن خود بدهيدکه انديشه‌هاي جديد مثبت شکل گيرند.

هر روز صبح که از خواب برمی‌خيزيد با نگاه کردن به يک منظره، يک تابلوي نقاشي زيبا و يا اسماء الله روز خود را با نشاط و خوش بيني آغاز کنيد.

از افراد منفي نگر يا موقعيّت‌هايي که باعث ايجاد افکار ناخوشايند و منفي می‌شوند دوري و يا سعي کنيد کمتر با آنها برخورد داشته باشيد.

به مشکلات به عنوان محکي براي ارزيابي توانايي‌هاي خود نگاه کنيد و هرگز نتيجه بدي را پيش بيني نکنيد، زيرا مشکلات فقط به اندازه‌اي مهم هستند که ما آنها را مهم می‌پنداريم.

به لحظات و خاطرات زيبا و دوست داشتني گذشته خود فکر و سعي کنيد آنها را تکرار نماييد.

از ترديد و دودلي دوري کرده و کارها را با جديّت دنبال کنيد.

به نداي منفي دروني خود و تلقين‌هاي مخرّب و نگران کنندة ديگران بي‌توجه باشيد و سعي کنيد عکس آنها را انجام دهيد.

به قدرت بيکران خداوند ايمان داشته باشيد و با خود تکرار کنيد که من لياقت بهترين‌ها را دارم و با لطف خداي بزرگ به آنها خواهم رسيد.

از میان اهداف خود هدفي را انتخاب کنيد که امید بيشتري به موفّقيّت آن داريد و در تلاش براي تحقّق آن، به فکر تأييد يا تکذيب ديگران نباشيد.

در توصيف احوال و زندگي خود از کلمات مثبت استفاده کنيد.

در تعريف از افراد خانواده يا دوستان از کلمات مثبت و روحيه بخش استفاده کنيد (فلاني شخص بسيار شريف و بزرگواري است).

از چشم و هم چشمی‌ و حسادت که باعث ايجاد افکار منفي می‌شود دوري و سعي کنيد روش زندگي خود را خودتان انتخاب کنيد.

هرگز شعار خواستن، توانستن است را فراموش نکنيد و بدانيد که در سايه سعي و تلاش به آنچه بخواهيد می‌رسيد.

قدر لحظات زندگي را بدانيد و از آنها به خوبي استفاده کنيد، زيرا هرگز تکرار نخواهند شد.

براي تغيير اوضاع و شرايط نامساعد اقدام کنيد و مطمئن باشيد که می‌توانيد آنها را از بين ببريد.

از خود انتظار بيش از حدّ نداشته باشيد و خود را همه فن حريف ندانيد، به عبارت ديگراز کمال گرايي مطلق که باعث اضطراب و احساس عجز و ناتواني می‌شود خودداري کنيد.

خود را از قيد و بندهاي آزار دهنده رها و ساده زندگي کنيد تا فکر و خيال آسوده‌اي داشته باشيد.

از انزوا و گوشه‌گيري که باعث ايجاد افکار منفي می‌شود دوري و اوقات خود را در جمع خانواده، فامیل‌ و دوستان سپري کنيد.
هر وقت احساس کرديد که افکار منفي به سراغتان آمده است، وضعيت خود را تغيير دهيد و به کاري سرگرم شويد.

ممکن است هنگام خواب در رختخواب افکار منفي به سراغتان بيايد، تا خسته نشده‌ايد به رختخواب نرويد.

هرگز به هيچ وجه خود را بدبخت، ناتوان و درمانده احساس نکنيد.

اعتماد به نفس خود را در هر شرايطي حفظ کنيد و هرگز به ديگران اجازه ندهيد که آن را متزلزل کنند. بايد متوجه باشيد که اعتماد به نفس کليد خلق تفکّر مثبت است.

خنديدن را فراموش نکنيد. خنديدن باعث می‌شود تا افکار ناراحت کننده و منفي جاي خود را به افکار مثبت و شاد بدهند.

اجراي راهکارهاي تقويت تفکر مثبت هيچ هزينه‌اي ندارند و به سن و سال افراد نيز مربوط نمی‌شوند. فقط بايد اين شعار را فراموش نکنيد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *