هرآنچه درباره ی تفکر باید بدانید

بهترین نکات در رابطه با تفکر واهمیت آن در زندگی

نکاتی پیرامون تفکر

الف – موضوع تفکّر و اهمیت آن در زندگی ،از جمله موضوعاتی است که در رابطه با خلقت این جهان و خلقت انسان مطرح شده است. در رابطه با تفکر نکات زیادی وجود دارد که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.این نکان دقیقا همان هایی است که شما باید بدانید.همان‌طور که در آیات گذشته مطالعه فرمودید و نیز در آیه‌ی ذیل، اشاره ای بدین مطلب شده:

خداوند در این آیه، به چند موضوع توجّه داده است :

خلقت آسمان‌ها و زمین
پدید آمدن شب و روز با آن نظم خاص
بادهای منظّمی که دایماً در سطح اقیانوس‌ها می‌وزد و کشتی‌ها را به حرکت در‌می‌آورد.
درباره‌ی قطرات حیات‌بخش و پر برکت باران، دستور تفکّر می‌دهد.
درباره‌ی بادهایی که علاوه بر زمین بر دریا می‌وزد، تذکّر می‌دهد.
درباره‌ی ابرهای متراکم که بالای سر ما ـ در گردش‌اند و میلیاردها تن آب خالص را بر خلاف قانون جاذبه در میان زمین و آسمان معلّق نگاه داشته و به هر سو می‌روند ـ دستور اندیشه می‌دهد.

 

ب ـ تفکّر درباره‌ی جهان آخرت

از امام صادق (ع) سؤال شد معنای یک ساعت تفکّر بهتر از عبادت یک شب می‌باشد، به چه کیفیت است؟ فرمود: «انسان به خانه‌های ویران و منزل‌هایی که ساکنان خود را از دست داده‌اند، بنگرد و از عاقبت آن عبرت بگیرد.

ج ـ انسان باید درباره‌ی افراد مقتدر جهان که عمری به جامعه ظلم کردند، تفکّر نموده و از نتایج آن عبرت بگیرد.

«پیش از شما، سنّت‌هایی وجود داشت (که هر قومی طبق اعمال و صفات خود، سرنوشت‌هایی که همانند آن را شما نیز دارید)؛ پس در روی زمین گردش کنید و ببینید سرانجام تکذیب‌کنندگان چگونه بود؟!»
و نیز می‌فرماید: این است خانه‌های بی‌صاحب ایشان به خاطر ظلمی که کردند و در این کار برای دانایان عبرت است.

تعریف تفکّر مثبت

تفکّر مثبت، توانایی ایجاد اطمینان در خویش است. در شرایطی که محیط اطراف هیچ حمایتی از ما نمی‌کند، این قدرت و توانایی در نیروی باور ما نهفته است و به ما یاد می‌دهد که علی‌رغم شرایط موجود، می‌توان بر روی داشته‌ها تمرکز کرد و سعی کرد شرایط موجود را دگرگون کرده و کار را جلو برد.
به بیان دیگر، شيوه‌اي از فکر کردن است که فرد را قادر می‌ سازد نسبت به رفتارها، نگرش ها، احساس‌ها، علائق و استعدادهاي خود و ديگران برداشت و تلقي مناسبي داشته باشد و با حفظ آرامش و خونسردي بهترين و عاقلانه ترين تصمیم را بگيرد.

در تفکّر مثبت، نیمه‌ی پر لیوان را دیده و برای نیمه‌ی خالی آن برنامه‌ریزی می‌کنیم؛ چرا که اگر نیمه‌ی خالی لیوان را ابتدا نگاه کرده و از نیمه‌ی پر آن غافل شویم، آن گاه نتیجه‌ی حاصله، آمیخته با درد و رنج بسیار خواهد بود.
در مقابل تفکّر مثبت، تفکّر منفی قرار دارد که همانا دیدن نیمه‌ی خالی لیوان و تمرکز روی نداشته‌ها است که نتیجه‌ی آن، چیزی جز ترس، بلاتکلیفی و از حرکت ایستادن نیست.

افکار مثبت، افکاري سازنده، انگيزه دهنده و انرژي بخش هستند که بر اثر تلقين، تکرار و تمرين به ذهن راه می‌ يابند و باعث می‌‌شوند ذهن و فکر مثبت شود. در اينصورت کنترل فکر در اختيار ماست، در حالي که افکار منفي ، افکاري بازدارنده و مخرب هستند و وقتي به ذهن راه يابند، تعمیم يافته و به سرعت تمام ذهن را اشغال می‌ کنند. در اين حالت ما در اختيار تفکرات منفي خود قرار داريم.

 

 

تفاوت های افراد مثبت نگر و منفی نگر:
مفیدترین عادتی که می توانید در خود ایجاد کنید عادت خوش بینی است .

مثبت اندیش ها معمولا :

شادترین 

سالم ترین

موفق ترین

با نفوذترین

مردم در جامعه هستند. مثبت نگرها به این فکر می کنند :

که به کجا می روند و چگونه می خواهند به مقصد برسند .

همین که به آنچه می خواهند فکر می کنند، آنها را شاد و مثبت می کند. انرژی آنها را افزایش می دهد

خلاقیت های آنها را آزاد می سازد.

به آنها انگیزه می دهد تا در سطح بالاتری عمل کنند.از سوی دیگر منقی نگرها معکوس مثبت نگرها هستند .

 آنها معمولاً به آنچه نمی خواهند می اندیشند.

به مردمی که آنها را دوست ندارند می اندیشند،

به مسائل و مشکلاتی که دارند فکر می کنند . 

به خصوص به این می اندیشند که چه کسانی مسبب مشکلات آنها هستند و باید سرزنش شوند.

هر چه بیشتر این اشخاص به آنچه نمی خواهند فکر می کنند و دنبال کسانی بگردند که آنها را سرزنش کنند، منفی تر و خشمگین تر می گردند.

هر چه منفی تر بشوند، سریع تر آنچه را که نمی خواهند به زندگی شان راه می دهند.

از طرفی کیفیت اندیشه تأثیر به سزایی روی دستگاه ایمنی بدن دارد.

عادت خوش بینی، در کنار نگرش ذهنی مثبت، مقاومت بدن را در برابر انواع بیماریها و ناخوشی ها افزایش می دهد. هر چه خوش بین تر باشید، ذهن و جسم شما قوی تر و با انعطاف تر می شود. در نتیجه از انرژی بیشتری برخوردار می گردید و به سرعت بیشتری از خستگی درمی آیید. به ندرت به هر دلیلی بیمار می شوید.
در صورتی به عادت خوش بینی می رسید که به جای فکر کردن در مورد آنچه نمی خواهید، به آنچه می خواهید بیندیشید. پیوسته به این فکر کنید که برای رسیدن به خواسته هایتان چه اقداماتی باید انجام دهید. هر چه برای رسیدن به هدفهایتان بیشتر تلاش کنید، انرژی و اشتیاق بیشتری به دست می آورید ، سریع تر به جلو حرکت می کنید، کار بیشتری انجام می دهید و شادتر باقی می مانید.
مثبت اندیش ها آرمان سازی می کنند. وقتی آرمان سازی می کنید، از لحظه حال فاصله می گیرید و به جای آن آینده کامل و بی کم و کاستی برای خود تدارک می بینند .
به جای آنکه نگران جزئیات مربوط به زمان حال شوید، از خود می پرسید : دوست دارم به لحاظ آرمانی به کجا برسم ، به چه کسی تبدیل بشوم، دوست دارم در آینده چه کار کنم؟ به آینده فکر می کنید و اینکه می خواهید به چگونه شخصیّتی تبدیل گردید. آنچه را که می خواهید به آن برسید، در ذهن تصویر سازی می کنید . بعد به لحظه حال می آیید و از خود می پرسید: از همین امروز چه باید بکنم تا آینده ایده آلم را صورت خارجی بدهم؟ باید عادت چشم انداز بلند مدت را در خود ایجاد کنید. به جای آنکه پیوسته به زمان حال بیندیشید، به جای آنکه به ارضاء شدن های فوری فکر کنید، درباره آنچه می خواهید به آن برسید بلند مدت می اندیشید. هر چه درباره نتایجی که می خواهید به آن برسید واضح تر فکر کنید، هدفها و اولویت های بهتری برای زندگی خود در نظر می گیرید.

حال این سؤال مطرح می شود که چه راهکارهایی برای رسیدن به تفکّر مثبت و رهایی از تفکّر منفی وجود دارد؟

 

تمرکز بر امکانات، نکات مثبت و ویژگی‌های برتر به جای نکات منفی

تمرین
ده روز روزه‌ی فکری را به صورت زیر بگیرید:
به مدّت ده روز اجازه ندهید هیچ‌گونه فکر منفی به ذهن‌تان راه یابد و اگر این اتّفاق افتاد، آن را به زبان نرانید و با جایگزینی یک فکر دیگر، آن را فراموش کنید.
یک نکته‌ی مهم:
توجّه کنید در هنگام برخورد با مشکلات می‌توانید با کمی فکر، خوبی‌ها و موارد استفاده و شرایط دگرگونی آن را بیابید.
قضاوت در اعمال و رفتار دیگران، ایجاد تفکّر منفی کرده و باعث عصبانیت ما از دیگران و در نتیجه، از خود می‌شود.
سعی کنید به کمک پرسش‌های زیر، این قضاوت را به کنجکاوی تبدیل کنید:
الف: کدام ویژگی این فرد، خوشایند من است؟
ب: در او چه می‌گذرد که چنین عمل می‌کند؟
ج: از چه طریق می‌توانم به او کمک کنم؟
بدین ‌وسیله می‌توان بر خود مسلّط شد و اجازه نداد که ذهن با افکار منفی، مسموم شود. در واقع، شما از جایگاه بالاتر و مسلّط به ماجرا نگاه کرده و کنترل اوضاع را به دست می گیرید.

وضعیت موجود و حتّی شرایط سخت را غنیمت بدانید؛ زیرا می‌تواند منشأ خوبی برای دگرگونی عظیم در زندگی باشد.
در این مواقع، در کنار تفکّر مثبت، از تفکّر انتقادی نیز استفاده کرده و فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کنید. بسنجید در انتخاب هر راه، چه به دست آورده و چه از دست می‌دهید و سپس یک راه را انتخاب کرده و برای موانع آن برنامه‌ریزی کنید.
تمرین
آخرین باری را که در یک موقعیّت سخت قرار‌گرفته‌اید، در ذهن تصوّرکرده و سعی کنید تمامی فرصت‌ها و تهدیدهای آن را شناسایی نمایید، سپس راه‌های مختلف خروجی از این موقعیّت را به همراه نکات مثبت و منفی آن نوشته و بهترین راه‌حل را بیابید.

یکی از مطمئن‌ترین راه‌ها برای منفی‌گرا شدن، این است که تلاش کنید کامل باشید.
باید بدانید آدمی دارای نقص و عیب بوده و ممکن‌الخطاست. همّت شما باید این باشد که با درس گرفتن از گذشته و خطاها سعی کنید هر روز بهتر از دیروز باشید.
در خطاهایی که می‌کنید، به خود برچسب نزنید و سعی کنید از آن درس گرفته و آن را مرتفع کنید.
نیروی ایمان، عنصر زیر‌بنایی تفکّر مثبت است.
سعی کنید رویدادها را آن‌گونه که هستند، با نکات مثبت و منفی‌ای که دارند دیده، آن گاه بهتر از آن را در ذهن تصویر کرده و با نیروی ایمان برای رسیدن به هدف، شجاعانه قدم بردارید.
در دل بگویید: خطر را به جان خواهم خرید، شجاعانه بر ترس‌هایم غلبه خواهم کرد و دست‌ به‌ ‌کار خواهم شد. حتّی اگر کاری از پیش نبرم؛ حتّی اگر عشقم را نثار کنم و به آن پاسخی داده نشود، همچنان دل به دریا خواهم زد؛ زیرا در ‌غیر ‌این ‌صورت، به راستی خواهم خورد.
تمرین
از خود بپرسید چه برتری‌هایی دارم و ازچه بابت خوشحالم و ویژگی‌های عالی خود را بنویسید.
سعی کنید در برخورد با مسأله، واگرا فکر کرده و راه‌حل‌های متنوّع و گوناگون برای آن یافته و با کمک تفکّر انتقادی، آن‌ها را بررسی کنید و خلّاقانه فکر کنید.
تمرین
راه‌های مختلف برای رفع یک سوء‌تفاهم را به همراه نکات مثبت و منفی بنویسید و بهترین راه‌حل را بیابید.
در جهت تفکّر مثبت سعی کنید و همه چیز را قطعی نبینید.
از تبیین‌های بدبینانه استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *