چگونه راحت حرف بزنیم

چگونه راحت حرف بزنیم ، راحت سخنرانی کنیم؟

فن بیان، راحت حرف،راحت سخنرانی ،مناظره،سخنرانی، صدا،راحت حرف زدن

آنچه از آن به نام فن بیان نام می برند ، معمولا مقوله ای است که بطور خاص مرتبط به هنر بازیگری سینما و یا تئاتر است. بدین معنا که بازیگران آماتور و حتی حرفه ای به جهت اینکه انتخاب می شوند تا نقشها و تیپهای مختلفی را ارائه کنند ، بایستی توانایی بیان دیالوگهای آن شخصیت را نیز بطور شایسته داشته باشند و بتواند راحت حرف بزنند و یا با تمرین در خود پدید آورند که همین امر اتفاقا یکی از فاکتورهای ارزشگذاری بر کار آنان است. برای رسیدن به این توانایی(راحت حرف زدن)، بازیگران در سالهای اول ، روزانه تمرینات مختلفی را بر روی صدایشان انجام میدهند که از جمله :

کشیدن حروف بطور جداگانه ( مثل کلاس اولیها ) با صدای بلند و بسیار بلند ، تلفظ کلمه به کلمه ، نفس گیری ، آواز خواندن و مواردی دیگر که بستگی به سبک و استاد آنها تا حدی متفاوت است …برای مطالعه ی بیشتر میتوانید ، از کتب فن بیان در سینما و تئاتر ( انتشارات پارت – روبروی دانشگاه طهران ) بهره بجویید .

فن بیان، راحت حرف،راحت سخنرانی ،مناظره،سخنرانی، صدا،راحت حرف زدن

اما تصور میکنم ، فن بیانی که مد نظر شماست ، تا حدی به مسائل روزمره و نیز مقوله ی اعتماد بنفس مربوط است. اگر اینطور باشد و من درست حدس زده باشم بایستی به عرض برسانم که :

فن بیان، راحت حرف،راحت سخنرانی ،مناظره،سخنرانی، صدا،راحت حرف زدن

خوب ، حالا ما جزو کدامیک هستیم ؟ خدمت شما عرض شود که دسته ی اول به هیچ وجه لزوما فن بیان ندارند و اتفاقا بسیاری از آنها ، هر نجاستی را که در ذهنشان است بزبان آورده و فکر هم میکنند که بسیار شیرین سخن هستند …

اما دسته ی دوم ، آنها نیز لزوما همه جا ، توانا در بیان نیستند ، ممکن است خیلی هم خجالتی باشند و حتی زبانشان هم بند بیاید ولی در مواقعی خاص ، آنگاه که شرایط محیطی مناسب روحیاتشان باشد ، خوب سخن میگویند.

آنچه مد نظر شماست ، احتمالا دسته ی سوم است ، یعنی کسانیکه هم خوب سخن میگویند ، هم اعتماد بنفس دارند و هم حاضر جواب هستند ، درسته ؟

فن بیان، راحت حرف،راحت سخنرانی ،مناظره،سخنرانی، صدا،راحت حرف زدن- فن بیان در بازاریابی- فنون سخنوری- اصول سخنرانی-اصول فن بیان-روش های سخنرانی

فن بیان

جالب است بدانید این سه فاکتور در واقع از مشتقات یکدیگر هستند و آنقدر باهم عجینند که ارتقای هریک از آنها موجب ارتقای آن دوتای دیگر هم خواهد شد و راز ارتقای آنها تنها یک چیز است و آن داناییست.

 

لبخند برخی از دوستان اشاره کردند که مطالعه یکی از تمرینات فن بیان است اما فقط یکی از آنهاست . برای اینکار ، تمرینات علمی و عملی توئمان لازم است اما همیشه راههای میانبری هم وجود دارد که عرض میکنم :

 

  1. قسمتی از دیالوگهای یک فیلم را که دوست دارید ، حفظ کنید و اجرا کنید … سعی کنید با اصلی مو نزند !گوش دادن به دیالوگ تلویزیون
  2. مصاحبه ای حداقل نیم ساعته با یک فرد خوش صحبت ، از تلویزیون و یا ماهواره را ضبط کنید ، بارها گوش کنید ، حفظ کنید و با خود تکرار کنید.ضبط صدا از تلویزیون

3به مناظره ها بارها و بارها گوش فرا دهید … .بیاد داشته باشید که اگر میخواهید در هنگام گفتگوها و بحثها ، همواره پیروز و موفق باشید ، بایستی علم بحث کردن و مناظره را بیاموزید که یکی از راههای آن ، گوش کردن به بحثها ، مناظره ها و پرسش و پاسخهاست… برای مثال میتوانید ، برنامه های بخش فارسی صدای آمریکا را مشاهده کنید (ساعت 10 شب و 12 شب که میزگردی با شما و تفسیرخبر پخش میشود).

4 . به موسیقی باکلام گوش فرا دهید و حتما آواز بخوانید : توضیح اینکه آهنگها و تصانیفی را گوش دهید که خوانندگان آنها در اجرا و ادا کردن کلمات قدرتمند هستند نه آنهایی که خودشان هم نمیدانند چه میخوانند ! بطور مثال آهنگهای استاد شجریان به هیج وجه مناسب شما نیست چراکه ایشان کلمات را چندان خوب ادا نمیکنند هرچند که در آواز استادند … در ضمن از آهنگهای این اراذل و اوباشی هم که بتازگی اسم هنرمند برخود گذاشته اند پرهیز کنید… آنهایی که بشما پیشنهاد میکنم اول از همه آهنگهای آقای ستار میباشد ، سپس گلپا ، مرضیه و باقی هم از این دست … گوش کنید و بخوانید ، گوش کنید و بخوانید و الی آخر.

فن بیان، راحت حرف،راحت سخنرانی ،مناظره،سخنرانی، صدا،راحت حرف زدن

5. فیلم زیاد ببینید ، البته فیلمهای خارجی دوبله شده بفارسی بهتر از فیلمهای ایرانی هستند چراکه کمترکسی در آنها دارای لهجه ای خاص و یا گویشی متفاوت است و اکثرا کاملا طهرانی و درخور سخن میگویند که آنهم مدیون اساتید دوبلاژ ایران است.

6 . سعی کنید به از بینی نفس کشیدن و نفس عمیق کشیدن عادت کنید … نفس کشیدن از دهان ، دهان را خشک میکند ، اخلاط میاورد و موجب سرفه میگردد و در نهایت از پیوستگی و روانی گفتار شما میکاهد.

نفس کشیدن از راه بینی

7 . با ورزش بیگانه نباشید ، گاهگاهی به استخر ، کوه و یا باشگاه بروید ، هفته ای دوبار هم کفایت میکند !

ورزش کردن

8 .مصاحبانی دانا و فهیم برای خود اختیار کنید ، بگید ، بخندید ، گپ بزنید ، بحث کنید …گپ زدن

9 . و در نهایت اینکه بد نیست یک سری به کتابفروشی ها بزنید و هر از گاهی کتب و رسالاتی را که در این باب منتشر می شود تهیه و مطالعه و اجرا نمایید … کتابها و مجلات روانشناسی موفقیت نیز میتواند در این راه یاریتان دهد.

فن بیان، راحت حرف،راحت سخنرانی ،مناظره،سخنرانی، صدا،راحت حرف زدن

کتاب خواندن

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

4 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
seoarzan.ir
5 سال قبل

مطلب فوق العاده ی بود. امید دارم که در آینده هم از این مطالب عالی
استفاده کنیم.

trackback

[…] چگونه خوب حرف بزنم؟ […]

4
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x