چگونه راحت سخنرانی کنیم

چگونه راحت حرف بزنیم، راحت سخنرانی کنیم؟

چگونه خوب حرف بزنیم

آنچه از آن بنام فن بیان نام می برندY معمولا مقوله ای است که بطور خاص مرتبط به هنر بازیگری سینما و یا تئاتر است. بدین معنا که بازیگران آماتور و حتی حرفه ای به جهت اینکه انتخاب می شوند تا نقشها و تیپهای مختلفی را ارائه کنند ، بایستی توانایی بیان دیالوگهای آن شخصیت را نیز بطور شایسته داشته باشند و  بتوانن به راحتی سخنرانی کنند یا با تمرین در خود پدید آورند که همین امر اتفاقا یکی از فاکتورهای ارزشگذاری بر کار آنان است.

مقدمه:

برای رسیدن به این توانایی (راحت سخنرانی کنیم) بازیگران در سالهای اول ، روزانه تمرینات مختلفی را بر روی صدایشان انجام میدهند که از جمله کشیدن حروف بطور جداگانه ( مثل کلاس اولیها ) با صدای بلند و بسیار بلند ، تلفظ کلمه به کلمه ، نفس گیری ، آواز خواندن و مواردی دیگر که بستگی به سبک و استاد آنها تا حدی متفاوت است …برای مطالعه ی بیشتر میتوانید ، از کتب فن بیان در سینما و تئاتر ( انتشارات پارت – روبروی دانشگاه طهران ) بهره بجویید .چگونه راحت سخنرانی کنیم

اگر میخوای سخنران بشی و در مجامع سخنرانی كنی باید:

  1. از لحاظ روحی و روانی خودت رو آماده كن.یعنی چندتا از خودت كوچكتر رو جمع كنی مستقیماً تو چشماشون نگاه كنی و باهاشون حرف بزنی.حرف زدن رو در رو
  2. باید به ادبیات فارسی تسلط كامل داشته باشی.
  3. ادبیات عربی را هم باید بلد باشی تسلط نه اما باید بلد باشی.(آشنایی با صرف و نحو).
  4. به سخنرانانی های اشخاصی مثل شهید مطهری،دكتر شریعتی و كسانی كه سخنرانان ماهری بودند گوش كنی.
  5. مطالعه دائم و مستمر كتب مختلف.

کتاب خواندن

 

فن بیان عبارت است از درست صحبت كردن،با شور صحبت كردن،بوجود آوردن انگیزه شنیدن در مستمع.همین فن بیان هیتلر بود كه چه ها كرد.

 

سخنوران معتقدند كه خطابه همچون فنون و علوم بشری، اصول و ضوابطی دارد كه هركس بتواند با دقّت كافی اصول و قواعد فنّ خطابه را به كار بگیرد، خطیب ماهری می شود. می گویند: ارسطو واضع فنّ خطابه بود ولی خودش خطیب و سخنور نبود. سخنور كسی است كه اسلوب خطابه را در سخنرانی هایش مراعات كند. رسیدن به مقصد اصلی و اعلا در سخنوری به سادگی امكان پذیر نیست بلكه به تمرین بسیار و اطلاعات وسیع و استقامت نیاز دارد.چگونه راحت سخنرانی کنیم

ارسطو

راه های دست یابی به یک خطیب عالی  شدن را می توان در چند موضوع خلاصه كرد:

استعداد ذاتی  :

خطیب موفق كسی است كه به طور طبیعی، آهنگی جالب، بیانی فصیح و حنجره ای گرم وگیرا داشته باشد. مخارج حروف را صحیح ادا كند. گرفتار لكنت زبان و سردی بیان نشود. دلی پرسوز و سر پر شور و قلب پاك داشته باشد. به زیبایی منظر و حضور ذهن قوی و هوش سرشار آراسته باشد. چنین فردی با تمرین می تواند به قلّه بلند خطابه دست بیابد.چگونه راحت سخنرانی کنیم

مطالعه‌ سخنان ادیبان :

سخنران نخست باید گفتار ادیبان و سخنوران زبردست را مطالعه نماید تا اسرار فصاحت و بلاغت را در كلام آن ها بیاید و تعبیرات زیبا و نغز را دریابد و شیوه به كارگیری الفاظ و روش خوب و زیبای آن را بشناسد. بسیاری از گویندگان معروف، در آغاز از سخنرانی های مكتوب دیگران بهره می جستند تا زمینه ذهی خود را برای تدوین سخنرانی آماده سازند.

مطالعه

تسلط بر نفس :

خطیب باید خود را برای تحمل شداید آماده سازد و در مقابل اشكالات و اعتراضات و احیاناً تمسخر ها صبور و بردبار باشد و از سخنرانی دلسرد نشود.

ریاضت و تمرین مداوم :

دیده نشده است كه سخنرانی در شروع امر عیوب زیادی نداشته باشد؛ از لكنت زبان گرفته تا نارسایی بیان و فقدان الفاظ و جملات. تمامی سخنرانان این گونه عیوب را داشته اند ولی كم كم برطرف شده است.

جرأت و اعتماد به نفس :

ترس و دلهره و عدم اعتماد به نفس از عوامل بازدارنده از سخنور شدن است. اگر كسی بخواهد سخنور خوبی بشود، باید با تمرین و سخن گفتن در برابر مردم و در اجتماعات، ترس و دلهره را از خود بزداید.

 

معلومات و محفوظات لازم: 

سخنران باید هر چه می تواند بر محفوظات خود بیافزاید. اشعار زیبا و مناسب، سخنان نغز و شیوا از بزرگانی مانند سعدی و حفظ احادیث و ایات مناسب با موضوع بحث را در حافظه داشته باشد تا سخنرانی او از جذّابیّت خاصّی برخوردار باشد. * * محمد باقر شریعتی سبزواری، درباره سخن و سخنوری، ص 62 به بعد، با تلخیص.

 

مهمترین پارامترها برای ارائه ی مطلب به مخاطبین خود 

ارتباط

زمان

هر وقت خواستید مطلب یا مطالبی رو به مخاطب و یا مخاطبین خود ارائه دهید (حال با حالت : صورت به صورت یا رو در رو ، با تلفن ، مقابل دوربین و میکروفن و یا هر ابزار دیگر ) مهمترین پارامتر برای شما مدت زمان شماست که به آن فرصت می گوئیم. پس اول آنرا مشخص می کنیم .

هدف 

شما با برداشتن یک قلم و کاغذ و نوشتن کلیه مطالبی که باید ارائه گردد ، (به ترتیب درجه اهمیت) برای خود مشخص می سازید که هدف از این بیان و صحبت چیست. و چه مساله ای رو دنبال می کنید. و اینرا در نظر داشته باشید که با ارائه انها چه سوالاتی ممکن است مطرح گردد. برای آنها نیز پاسخ داشته باشید.حالا با این کارتان ، مشخص کردید که شما در یک زمان معلوم و مطالب مشخص ، می خواهید چه چیز را ،ارائه دهید.پس لازم است که آنها را دو یا سه بار در ذهن مرور کنید.چگونه راحت سخنرانی کنیم

جهت ارائه هدف خود باید به نکات زیر توجه کنید :

 

 ساده گفتن و استفاده صحیح از کلمات درست و بجا 

خود را برای بیان اصلی آماده سازید، در صورت نیاز و برای تمرین تمرکز کنید.

 با لحنی مناسب ، بیان خود را آغاز کنید.

سخنرانی، خطیب، سخنور،ارتباط،خطابه، راحت سخنرانی

 

نیایش  در صورتی که اعتقاد به قرآن دارید این آیه ها رو بخونید و مطمئن باشید که خداوند شما را حمایت می کند تا به نتیجه مطلوب و مورد نظر خود دست پیدا کنید:

سخنرانی، خطیب، سخنور،ارتباط،خطابه، راحت سخنرانی

قرآن

 

 

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین
تازه‌ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
trackback

[…] ارتباط موثر چگونه ایجاد می شود- چگونه سخنران خوبی باشم […]

trackback

[…]  چگونه سخنران جذابی باشم؟ […]

2
0
افکار شما را دوست دارم، لطفا نظر دهیدx
()
x