زندگی شادمانه

نام کتاب: زندگی شادمانه تألیف : آلبرت الیس

مترجمان: مهرداد فیروز بخت ، وحیده عرفانی گردآورنده: حقیقت یار

?فرم پی دی اف کتاب را در پایین دریافت کنید.?

فن نهان- زندگی شادمانه

?چرا دنبال شادی هستیم ؟ ?

✅ چون برای ما خوب است و به خاطر این کار باید دو قاعده را رعایت کنیم. 

 روراست بودن یا مهربان بودن با خود انجام ندادن هرگونه عملی که بی جهت، صریحاً و عمداً به دیگران آسیب می رساند و به عبارت دیگر، نفع شما در گرو نفع اجتماع است و زمانی احساس شادمانی دارند که رابطه صمیمی با دیگران داشته باشند و ما به این روابط احتیاج داریم چرا که جزیی از طبیعتمان است . و داشتن این روحیه مستلزم این است که قاعده دو را اجرا کنیم .

دوستان و همراهان عزیز فن نهان میتوانید با پر کردن فرم زیر خیلی سریع فرم پی دی اف کتاب” زندگی شادمانه” را در ایمیل خود دریافت کنید.

[gravityform id=”24″ title=”true” description=”true”]

فن نهان- زندگی شادمانه حال بین یک دو راهی قرار می گیریم که به دیگران خالصانه علاقه مند باشیم یا خودمان را در اولویت قرار دهیم. با این وجود دلایلی است که این امر را ایجاب می کند.

که بهتر است شادی شخصی خویش را در اولویت قرار دهیم : اگر ما دیگران ر ا در اولویت بگذاریم زمانی احساس شادی داریم که جواب محبت و خوبی ما را با خوبی بدهند در حالی که در این جامعه کنونی این تنها یک فرض است پس بهتر است که خودمان را در اولویت بگذاریم که اگر احیاناً محبتی از دیگران ندیدیم خیلی ناراحت نشویم . از خود گذشتگی غالباً باعث می شود که از شما بهره بکشند و به شما به دیده یک احمق نگاه کنند . و باعث ترویج اخلاق غیر انسانی در بین مردم می گردد  باعث می شود که احساساتتان را بروزدهید در نتیجه از خودتان و دیگران که شما را مجبورت خسته اند چنین رفتاری داشته باشید بیزار می شوید . اگر خودتان را در ارجحیت قرار دهید باعث می شود هم روحیه خویش را از دست ندهید و هم اینکه از زندگی لذت ببرید. در ضمن می توانید در اصلاح و بهبود همین دنیا سهم چشمگیری داشته باشید . اگر دنبال شادی باشید دیگران را نیز می توانید شاد کنید و به دیگران هم چیزی برای عرضه خواهید داشت . و با ارتقای سطح زندگی خودتان می توانید به دیگران نیز کمک کنید . وقتی خودتان را نیز نادیده می گیریم و با از خودگذشتگی سعی داریم پادشاهی بهشت را بخریم پس یک خودخواهی محض است و سلامت هیجانی:یعنی سعه صدر، صداقت و خود همخوانی که بهتر است خودتان را به از خودگذشتگی تصنعی جلوه ندهید و بیشتر به فکر خودتان باشید .

تنها به این امر بیاندیشید : “زندگی طولانی تر و لذت بخش تر» البته در جستجوی شادی بودن اشکالاتی نیز دارد مثلاً سرد و سنگدل جلوه می کنید و یا دیگران به قدرت شما تکیه میکنند و باید جسورانه در برابر خواسته ها وت قاضای دیگران مقاومت کنید.”

ABC های شادی

 وقتی رویداد فعال کننده ( A) غیر قابل کنترل است.

 هم تقریباً همیشه می توانید روی نظام باورهایتان B تأثیر بگذارید و آن را کنترل کنید ؛

نظامی که منجر به پیامدهای هیجانی و رفتاری C می شود .

و اگر باور معقولی نداشته باشید سخت احساس آزردگی می کنید اما این تأثر بسیار مناسب است چرا که احساسات منفی به ما انگیزه می دهند . و زندگی بدون احساس لذتی ندارد. احساسات منفی نشان می دهند که ما به خواسته ی خود نرسیده ایم پس یا خودمان یا دنیارا تغییر می دهیم نباید خودمان اسیر حکومت بایدها شویم که این بایدها مطلق گرایانه هستند . یعنی در حقیقت می خواهید بگویید یا باید فلان کار را انجام می دادید یا خیر. و اگر طبق باید مورد نظر عمل نکنید دنیا به آخر می رسد و از زندگی روی خوش نخواهید. همچنین وقتی طبق آن باید عمل نمی کنید احساس بدبختی و بی ارزشی می کنید و این را بدانید هر وقت مضطرب ، افسرده و خشمگین یا از خودتان متنفر شدید – بی شک بایدی در میان است که موجب بر هم زدگی و اختلال می شود .

دوستان و همراهان عزیز فن نهان میتوانید با پر کردن فرم زیر خیلی سریع فرم پی دی اف کتاب” زندگی شادمانه” را در ایمیل خود دریافت کنید.

[gravityform id=”24″ title=”true” description=”true”]

✅ موانع اصلی بر سر راه شادی :

مشتقات باید اندیشی : الف) باید خوب عمل کنم ب) باید دیگران را جلب کنم ج) اگر این رفتار نکنم انسان بی ارزشی هستم . این بایدها منجر به فشار خون بالا و افکار و اعمال وسواسی عمیق می شوند . باور نامعقول الف) دیگران باید با من مهربانی کنند ب) تحمل رفتار بد دیگران را ندارم ج) هرکس با من رفتار منصفانه ای نداشته باشد آدم بدی است . و اگر این عقاید نا معقول را در خود ادامه دهیم منجر به احساس تأسف به حال خود،نفرت، افسردگی ، بی تفاوتی و بیگانگی می شود و از لحاظ رفتاری موجب تحمل کم ناکامی، رخوت ، تعلل ، تنبلی، مسئولیت ناپذیری و گوشه گیری می شود و اگر نتوانستید ماهیت و راز دنیا را بفهمید زندگی شادی خواهیدداشت . و می توان با در نظرگرفتن فرق بین فکر و عمل در حرف و فکر و عمل در عمل ، هر وقت متوجه شدید بین آنچه فکر می کنید و به آن معتقدید و احساسات واقعی تان تفاوت وجود دارد، دنبال عقاید بنیادی بگردید که با اعمال و احساستان همخوانی و هماهنگی بیشتری دارد .

✅زیر سئوال بردن و ریشه کنی اختلال هیجانی

چگونه می توانید احساس افسردگی، عصبانیت ،نکوهش خود را برطرف کنید؟

?توسط زیر سئوال بردن آنها.

واقعاً به چه قاعده ای ما باید خود را سرزنش کنیم و می توانیم همیشه به این فکر باشیم که بدتر از این هم می شود. مثلاً بر چه قاعده ای آدم بی ارزشی هستم اگر این چنین باشد معنایش این است که جوهر و ذاتم کاملاً بی ارزش است اما اینگونه نیست و یا شاید معناهای متفاوت داشته باشد مثل اینکه همیشه کارهای بی ارزش انجام می دهم، و یا شاید معناهای متفاوت داشته باشد مثل اینکه همیشه کارهای بی ارزش انجام می دهم، و یا شاید به دلیل اعمال بی ارزشم لایق اخذ هیچگونه نتیجه خوبی نیستم و یا اینکه همیشه لایق سرزنش هستم در حالیکه اثبات هیچکدام از آنها غیر ممکن است. تنها راه بهتر زیستن واقع بینانه رفتارکردن است. ?به کمک اصول معناشناسی عمومی می شود به مشکلات هیجانی غلبه کرد . همانطور که آلفرد لروزکیسکی معناشناس عمومی می گوید استفاده غیر دقیق و نادرست از زبان غالباً ناشی از تفکر تحریف شده است . میتوانیم از عبارات ترجیح می دهم و غالباً استفاده کنیم. می توانیم با اشاره کردن به عواقب غصه و اشاره کردن به ترک آن همیشه یادآور این مطلب باشیم. و همچنین 3 باور اساسی و معقول را در ذهنمان و برای خود طراحی کنیم.

 در دنیا افتضاح وجود ندارد فقط چیزهای خیلی ناخوشایند وجود دارد . اگر چه رسیدن به خواسته هایم خوشاینداست ولی محتاج خواسته هایم نیستم من تحمل چیزهای ناخوشایند را دارم . و می توانیم اسنادهای خویش را نیز زیر سئوال ببریم و همچنین می توانیم به آنچه که نرسیدیم تخیل داشته باشیم البته از نوع تفکر مثبت و همواره باید مد نظر داشت که همه او را خیلی جدی قلمداد نکنیم بلکه می توانیم با آنها شوخی نیز بکنیم . روش های هیجانی شاد شدن : بهترین راه برای تغییر رفتاری غیر موثر این است که نا معقول را تغییر دهیم . بدین گونه که همه چیز هیچ وقت افتضاح و وحشتناک نیست . تجسم عقلانی هیجانی : احساس بد و ترس و اضطراب را تجسم کنیم و بعد بدترین حالتی که این امور را تشدید می کند به خاطر بیاوریم و بعد احساس دلسردی و تاسف را در خود ایجاد کنید نه افسردگی و ناراحتی . وقت آن است تا از خود بپرسید چه کار کرده اید که بجای افسردگی دلسرد شده اید . این کار باعث می شود به خودمان یاد دهید که در هنگام بروز اتفاقات ناگوار به جای افسردگی شدید متأسف و دلسرد می شوید . خودپذیری نا مشروط : یعنی از چطور می شود ضمن ارزیابی رفتار، و صفاتشان کل وجود و شخصیتشان را ارزیابی نکنند. یعنی اینکه شما خودتان باشید و حق دارید از خودتان لذت ببرید . تمرین های خود شرم: ( رفع احساس شرمندگی ) : عمل شرم آوری را در نظر بگیرید و سعی کنید چند بار این عمل را در جلوی دیگران انجام دهید ( البته آن عملی که مشکل جدی ایجاد نمی کند ) و یا اعمال بی فایده انجام دهید . حالا اگر همه شمارا مسخره می کنند عیبی ندارد شما خودتان را سرزنش نکنید . درست است که کار احمقانه انجام دادید ولی به خود بگوئید کار نادرست انجام دادم ولی احمق نیستم . تمرین خود افشایی : افشای برخی از مخفی ترین رازهای انسان می تواند سلامت روانی شما را تضمین کند . نقش بازی کردن : حتی مواقعی که قوی هستید ضعف خود را نشان دهید و یا حداقل نقش بازی کنید چرا که باعث می شود که نمایش روانی سرد مذکری را داشته باشید چرا که از من زیر سئوال بردن باورهای نامعقول بهره جسته اید . نجواهای درونی زوری و نمایشی : این نجواها همان معقول و غیر معقول هستند که با قاطعانه بیان کردن آنها تأثیر گذار می شوند . فقط کافی است به خود قاطعانه بگوئید که لیاقت هرچیز خوبی را در این دنیا دارید ؟ همینم … . و اگر این نجواها بسیار محکم و مکرر مورد استفاده قرار دهید، به برخی از شدیدترین و کهنه ترین احساس اضطراب ،افسردگی ، نفرت و بی عرضگی هایتان غلبه کنید. ✅روشهای رفتاری شاد شدن :

می توانیم از آن چیزی که باعث اضطراب ما میشود استقبال کنیم نه فرار کنیم. البته افراط جایز نیست.  شرطی سازی عامل و اداره کردن خود: اداره خود منوط میشود به اینکه اگر جوابی برای باورهای نا معقول خود پیدا نکنیم نمی توانیم به آنچه که دوست داریم برسیم یعنی رسیدن و لذت بردن و برخی امور مشروط می شود به اینکه ما خوب رفتار کنیم و تکلیف های درمان عقلانی – هیجانی را انجام دهیم . و حتی می توانیم تنبیه نیز داشته باشیم .   مهارت آموزی : مهارت های زندگی را افزایش دهیم که چند دلیل قانع کننده دارد : الف) اگر راه و رسم عملکرد موثر را بیاموزید خود را کمتر سرزنش می کنید ب) با سرزنش کردن خود امکان فراگیری مهارتهای اجتماعی، رابطه ای و شغلی را از خودشان می گیرند . ج) باعث افزایش نظم فردی می شود که منجر میشود تاسف خوردن و جای خود را رها کنند .

و این مهارت آموزی در زمینه های مهم که شما احساس می کنید درباره آن ضعف دارید را آغاز کنید ( اجتماعی – رابطه ای – ارتباطی – شغلی و جنسی خود ) و به آن خود بگیرید.

 کنترل محرک: نظام باورهای خود را تغییر دهید.

✅قواعدشاد شدن:

تصمیم بگیرید برای شاد شدن تان مبارزه و تلاش کنید : چون به عنوان یک انسان حق شماست.

 برای شادی دیگران اهمیت قائل شوید هر چند شادی دیگران در مقام دوم اهمیت است . چون شادی شما به شاید آنها بستگی دارد . و اگر منفعت دیگران را دیدید بدانید منفعت طلبی روشن بینانه دارید .

 تصمیم بگیرید به سرنوشت هیجانی تان خیلی کنترل داشته باشید : طبق افکار و هیجانات خود احساس کنید . وقتی ناراحت می شوید یا عمل خود مخربی انجام می دهید دنبال آثار باورهای ناراحتی زای خود بگردید : دنیا کدام بایدها شما را ناراحت می کند . و بعد از اعتقاد راسخ به آنها در قلب و ذهنتان دنبال آنها بگردید . باید های خود مخربتان را قاطعانه زیر سئوال ببرید و کنار بگذارید ( همراه روش علمی ) مجموعه باورهای معقولی را بیابید که به شما کمک می کنند زندگی شادمانه داشته باشید و آنها را پیوسته در ذهنتان مرور کنید . (هیچ چیز افتضاح نیست ، تاب تحمل چیزهایی را که دوست ندارم ! دارم ؛ درست است که رفتارم بد است ولی هرگز آدم بی ارزشی نیستم) برای کنار گذاشتن باورهای نامعقول خود به روشهای شناختی دیگر هم متوسل شوید :  سعی کنید احساس نامناسب خود را به احساس مناسب تبدیل کنید . در برابر باورهای نامعقول و احساسات نامناسبتان به زور متوسل شوید .  عزمتان را برای تغییر کردن جزم کنید و قبول کنید که سخت است و به اجرای راحلتان بپردازید . تنها با تمرین کردن انسان کامل می شود . غلبه بر کم رویی و احساس بی عرضه بودن : کم رویی از این نشأت می گیرد که توقع نامعقول کامل بودن و کمال گرایی در ما افراطی است و همیشه ترس از این داریم که طرد شویم . و احساس بدبختی زمانی شایع می گردد که خودتان را تحقیر می شمارید و یا روی ناقص بودن خود تمرکز دارید . ما باید قبول کنیم که هیچکس کامل نیست و خودمان را با نقص هایمان بپذیریم . و ریشه اصلی کم رویی توقع تأیید و نیاز به تأیید شدن است . و نباید این توقع را به آرزو تبدیل کنیم . شما معمولاً برای آن می ترسید که مبادا دیگران در مورد شما خوب فکر نکنند طبق خواسته هایتان عمل نمی کنید سپس بی توجهی دیگران را مدرکی برای بی ارزش بودنتان در نظر می گیرید « اما بهتر است خودتان باشید و سعی نکنید خودتان را اثبات ) .

الف ) محکم و به زور به باورهای نامعقول اشاره شده حمله کنید. ب) با انجام رفتارهای متناقض شان علیه آنها وارد عمل شوید که به شما کمک کند امنیت بیشتری را احساس کنید. اگر خودتان را ارزیابی نکنید به شادی بسیار بیشتری دست می یابید . غلبه بر احساس گناه : مشروط به آنکه انسان بتواند تمام باورهای نامعقولش را کنار بگذارد . و شما این حق را دارید که دیگران را به خودتان ترجیح دهید . احساس گناه نمیگذارد لذت ببرید و شما را برده دیگران میکند و تحقیر خود یکی از بخش های اصلی احساس گناه است و این مشروط می شود به اینکه خودتان را اگر به طور کامل نپذیرید نمی توانید تصمیمات منطقی بگیرید یا اشتباهات گذشته خود را جبران کنید . و با متفاوت فکر کردن و متفاوت رفتار کردن می توانید شادی خود را تضمین کنید . و این یعنی تحقیر فلسفه خودمان.

« هیچکس نمی تواند در شما تغییری ایجاد کند مگر خودتان »

حتما این مطلب را دنبال کنید.

و همیشه عمل ماست که خوب یا بدند نه خودمان .« خودتان را دوست داشته باشید اما خود خواه نباشید»

غلبه بر افسردگی و تحمل کم ناکامی : وقتی احساس افسردگی می کنید مهمترین کاری که می توانید بکنید این است که بدانید باورهایتان ( عقایدتان ) مولد افسردگی تان هستند نه اتفاقات زندگی تان . ✅ اعمال شخص قابل ارزیابی هستند اما شخصیت آنها قابل ارزیابی نیست . ✅ آدم های افسرده ( نه غمگین ) غالباً فکر می کنند همیشه افسرده خواهند ماند و نمی توانند تغییر چندانی در خود ایجاد کنند و اگر بعد از یک دوره طبیعی افسردگی و غمگینیتان طول کشید بدنبال این باشید که کدام باور نامعقولتان باعث شده احساس بی ارزش بودن و نا امیدی کنید . همچنین کدام تمایل را به باید و کدام بد را به افتضاح تبدیل کرده اید بی رحمانه بر این باورها حمله کنید در کل باید نظام باورهایتان عاقلانه باشد. کنار آمدن با عصبانیت و مشکلاتی که با جفت تان دارید : همیشه قرار نیست آنچه که بهتر است روی دهد .و ریشة عصبانیت به توقع غیر واقع بینانه بر می گردد که نقطه مقابل تمایل داشتن است. بهتر است از این واژه پرهیز کنیم » باید خوب بود و مناسب آن است که بگوئیم این طوری بهتر می شود. عصبانی شدن از خود به شرم و احساس گناه منتهی میشود .هر اتفاق تلخی را تأسف بار قلمداد کنید نه وحشتناک . و اگر دیگران را بپذیرید دیگر از دست آنها عصبانی نمی شوید دستیابی به شادمانی شخصی در جریان رابطه به معنای ناراحت کردن بی جهت و تعمدی طرف مقابل نیست بلکه معنایش این است که حقوق خویش را بدون نفرت و سرزنش بگیرید . جمع بندی : حذف موانعی که بر سر شادمانی خودتان ایجاد کرده اید : با خود رو راست باش، با تفکر، آزمایش کردن و خطر کردن کشف کن که می خواهی با زندگیت چه کار کنی ( و چه کار نکنی ) و چطور زندگی کنی یا نکنی . و برای رسیدن به خواسته هایمان باید تلاش کنیم ولی نباید محتاج آنها باشیم . اما پیدا کردن باورهای نامعقول سخت است و سخت تر از آن کنار گذاشتن آنهاست .

پیشروی و صعود به سمت خود شکوفایی و شادمانی : به چند سوال باید مانع صادقانه بدهید :

✅ چه چیزهایی را دوست دارید ؟ ✅دیگران از چه چیزهایی لذت می برند ؟ ✅ بعداً چه چیزهایی را می توانید دوست داشته باشید ؟ ✅ چه کارهایی از کارهایی که هم اکنون انجام می دهم لذت بخش تر هستند ✅ برای لذت هایم چه هزینه های می پردازم ؟ ✅چطور می توانم لذتهای ؟ را بیازمایم ؟ ✅ آزمایشات خودم را در زمینه شکار لذتها را تا چقدر باید ادامه دهم ؟ ✅ آیا اصلاً مجبور هستم در مورد سرگرمی های خود احساس شرم و گناه کنم .

سرگرمی های لذتبخش پیشنهادی :

1) درک زیبایی شناختی ( رفتن به نگارخانه و کنسرتها، تماشای نمایش بدون کلام، حضور در موزه ها ، دیدن فیلم های جدی و غیره ) 2) امور البسه ای

3) بچه داری

4) جمع کردن (کلکسیون )

5) تمرین بدنی

6) تخیل

7) امور مالی

8) امور غذایی

9) بازی ها

10) فعالیت های مربوط به باغبانی

11) هنرهای گرافیکی

12) صنایع دستی

13) کمک کردن به مردم

14) شوخی

15) هنرهای رزمی

16) فعالیت های مکانیکی

17) فعالیت های بیرون از خانه

18) هنرهای نمایشی

19) حیوانات خانگی

20) فعالیت های سیاسی و اقتصادی

21) کتابخوانی

22) فعالیتهای آرامبخش

23) فعالیت های دینی و عرفانی

24) فعالیت های علمی

25) معاشرت

26) تماشاگری

27) ورزش

28) مطالعه

29) فعالیت های درمانی

30) مسافرت

31) کارهای مفید و روزمره

32) بیرون ریختن احساسات

33) فعالیت های داوطلبانه .

« تمام این عوامل شادمانی شخصی شما را تضمین می کند مشروط به آنکه شما بخواهید شاد باشید »

[gravityform id=”24″ title=”true” description=”true”]

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
متین
متین
2 سال قبل

تازه با آلبرت الیس آشنا شدم. مطالب شما هم خوب بود.

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x